måndag, oktober 16, 2006

Den nya budgeten är här!

Så var det då dags för regeringen Reinfeldt att presentera den första borgerliga budgeten på 12 år. För det första måste jag uttrycka min förtjusning över att vi har en finansminister som är utbildad ekonom (pajas-Ringholm hoppade av gymnaiset) och som dessutom har civilkurage nog att bära både hästsvans och skinnjacka.

Budgeten är som jag ser det en steg i rätt riktning. Marknaden tillåter inte längre några alldeles för drastiska ändringar av det svenska samhällssystemet, vilket leder till att regeringen får inrikta sig på att göra små kirurgiska snitt i den socialdemokratiska samhällsmodellen för att senare kunna omkullkasta den.

Det är bra att vi sänker skatterna och ser till att göra motsvarande sänkning av bidrag och avdragsmöjligheter. Tidigare har det svenska samhället gått ut på att vi betalar så mycket skatt som möjligt till staten för att sedan vid deklarationstiderna krypa till korset och be pappa staten om att få lite pengar tillbaka.

Personligen så tjänar jag inte alls på denna budgeten. Fribeloppet höjs förvisso till 35 000 kr vilket leder till att jag knappt behöver betala skatt på mitt sommarjobb nästa sommar. Haken är bara att de samtidigt tar bort möjligheten för mig att dra av för dubbelt boende på skatten, vilket troligtvis kommer medföra att jag varken tjänar eller förlorar på fribeloppshöjningen.

Dock är tanken med politik inte att man själv ska försöka tjäna så mycket som möjligt på olika förändringar som regering och riksdag ämnar göra, utan politik handlar om vad som är bäst för samhället i stort. Och jag anser att staten ska blanda sig i så lite som möjligt i de enskilda medborgarnas affärer. Det kan först ske då skatterna sänks till en mer normal europeisk nivå samtidigt som detta växlas mot sänka bidrag.

Det var riktigt humoristiskt förresten, att se en ledande LO-ekonom sitta i morgonsoffan i TV4 imorse och tala om hur katastrofal denna budget var för deras medlemmar. Hur i hela friden kan sänkta skatter vara av ondo för den vanlige hederlige arbetaren? Jag riktigt njuter av att se representanter för den forna andra statsmakten sitta och göra uttalanden som riktigt dryper av bitterhet och panikkänslor. Nu kan de inte längre diktera villkoren för politiken, så därför börjar de gnälla och hota med generalstrejk, bara för att svenska folket inte röstade på "rätt" parti.

Surt, sa räven...