måndag, oktober 22, 2007

Jag är allergisk mot en massa grejer

Denna veckan började den hett eftertraktade lungveckan. Och det blev rivstart; idag fick vi göra ett så kallat pricktest, där man testar med olika prickgrejer på huden för att se vad man är allergisk mot. Det slutade med att jag fick resultatet att jag är allergisk mot hund, katt, timjan/gräs och lite mot två olika kvalstersorter. På den positiva sidan så fick jag se att jag inte var allergisk mot vare sig en massa olika mögelsorter, häst, gråbo och björk. Bra va?

Det där med timjan/gräs kom lite som en överraskning. Jag har nog aldrig känt av det nån gång förut, men i sommar kan ni ju gissa att jag kommer gnida runt timjanen i ansiktet så det står frejdeliga till för att se om jag kommer reagera på nåt sätt. Fast det gör tydligen inte så mycket om man är allergisk mot det, för att gräset är så lokalt. Typ björkpollen flyger runt överallt och går inte att komma undan.

Sen fick vi testa en sån där spirometer. Det går ut på att man blåser i en mojäng allt vad man har, och sen tittar man hur mycket luft man lyckas pressa ut under den första sekunden. Jag lycakdes pressa 5,2 liter på en sekund, vilket är väldigt bra. Bäst av dem som var där, fast då är jag ung och lång och man, vilket förbättrar resultatet ganska avsevärt.