torsdag, oktober 19, 2006

Stenhård satsning som gäller

Tro det eller ej, men jag har ingenting på schemat de närmsta två veckorna innan tentan. Det innebär att jag kommer kunna få mig en ordentlig genomkörare med gamla tentafrågor och stenhård inläsning. Jag misstänker att det långa upphållet har att göra med att professorerna vill ha ledigt när deras barn har höstlov så de kan åka ut till sina 5-miljonerssommarstugor i Smögen. Eller till sin våning på Rivieran. Patologi är en av, om inte den bäst betalda specialiteten inom medicin i Sverige. Jag har fått uppfattningen på att detta beror på att det finns för få patologer då denna specialitet inte är särskilt populär (hmm... undrar varför?)

Så jag har bunkrat upp med lite chips, och funderar på att baka bullar för att förgylla mina tråkiga stunder med näsan i böckerna. Det ska nog gå att klara denna tentan. Det känns ypperligt bra eftersom vi har så lång tid på oss att läsa in kursen. Jag har nog aldrig varit med om en sådan lång inläsningstid, möjligtvis med undantag från sluttentan i molekylär cellbiologi strax efter jullovet årskiftet 2004/2005.


Åt idag en mycket god hamburgertallrik på Åhléns för att fira detta lilla "minilov". Jag är alldeles såld på den. Jättegoda pommes frites. De är stora men ändå tillräckligt friterade för att vara knapriga och smäckra. Burgaren serveras med grovt bröd och en god cheddardressing. Hela kalaset kostade 85 kr och det tycker jag är rätt prisvärt. Såvida man inte äter där varje dag det vill säga...