lördag, mars 24, 2007

Goda och billiga kex!

I fredags var det dugga. Det gick ganska bra, alla blev godkända, och jag gick sådär… fast jag lyckades glänsa med att komma på att det är malassezia furfur som ger mjälleksem. Fan, jag stavar alltid fel till eksem, jag vill skriva exem. Men det är fel.

I måndags när jag var på könsmottagningen i Majorna så visade jag mina utslag som jag har på bröstet och ibland också typ som eksem i armvecken. Min handledare sa då att jag skulle köpa en tub Daktakort som är kortison och anti-svampmedel, och sen gav hon mig en kur som jag skrev upp. Så jag körde med den sedan dess och det har funkat väldigt bra! Prickarna har försvunnit så nu är jag ren och fin! Det är asbra att läsa på läkarlinjen, man får värsta privatkonsultationerna. Vänta bara tills internmedicin börjar. Då kanske jag äntligen kan bli av med mina grava blåsljud och mitt höga blodtryck. Hihi.

Sen efter duggan åkte jag och en klasskamrat för att liksom fira det hela till Göteborgskex outlet i Kungälv för att handla andrahandssorteringskex. Fan vad kul det är att åka bil förresten. Jag köpte bland annat ett paket Ballerina Apelsin för 7 kr, norska chokladkex, goda kex med nougatfyllning och Digestive Oliv för 11 kr. Jag har inte riktigt insett vad det var för fel på dem… kanske var de sneda, eller feltryckta. Eller så kanske det var nån som spillt sina könshår i kexsmeten. Jag vet inte riktigt, men de är goda, och som min klasskamrat sa, det ska i vart fall blandas i maggen.


Så jag äter kex här för fullan muggar.

Om en vecka ska jag åka hem till Västerås. Det kommer bli trevligt. Det är då ungefär tre månader sedan jag var hemma senast. Fast det kommer nog mest bli förberedelser inför hudtentan.

Jag försökte läsa lite hudologi idag. Fy fan vilken jävla tråkig specialitet. Det finns 0%, eller kanske -20% chans att jag blir dermatolog.

Justja, så fick jag ju sy. Det var inte så svårt, för dagen innan jag skulle vara på operation så hade jag suttit hemma i min lya och övat på en disktrasa som vi fått med oss hem. Så jag visste exakt hur jag skulle vira tråden och så. Jag skulle nog bli en grym kirurg. Trots att jag är lika darrig som ett fyllo. Men jag måste säga att hud är mycket segare än en disktrasa! Sen när jag skulle injicera bedövningsmedlet så var det så stort motstånd, så jag fick lite bassning för att jag var för djupt med nålen. Men det var bara att koppla på charmen så jag kunde tämja min handledare. Det gick bra. Hon tyckte jag var bra som lyckades spara på tråden när jag sydde, men då blev det svårare minsann… jag fick huka mig för att sy bra…

Det var först efteråt som jag insett att herregud jag har stått och sytt på halsen på en 90-årig gubbe. Det är ju nästan så man blir lite orolig att man ska spruta in bubblor i arteria carotis communis.

Sen har jag skaffat praktik på Eskilstuna sjukhus vecka 35. Det kommer bli bra. Kanske till och med kan man skaffa sommarjobb tills nästa sommar? Jag tänker aldrig någonsin sätta min fot på Västerås sjukhus. Jag hatar Västerås sjukhus. De är elaka, aggressiva och otrevliga. De kan glömma mina tjänster i framtiden. Eller så får man väl vaska fram något på Sahlgrenska och känna på hur det är att bo i en skokartongslägenhet utan balkong i 30 graders värme. Kan tänka mig att det är obehagligt!

Mitt mål denna månad är att ha matutgifter under 1500 kr. Det kan bli tufft, men jag ska snåla och torftiga till mig så det går. Mitt mål är att göra av med så lite pengar som möjligt. Idag sparade jag t.ex. 1 kr på att köpa sparrissoppa istället för redd grönsakssoppa. Det kallar jag bra deal!