fredag, mars 16, 2007

Hud och sånt

Som ni kanske vet gillar jag att spy galla över saker och ting, och denna dag är inte olik de andra. Nu har de italienska spårvagnarna börjat rulla på Göteborgs gator. Jag hittade ett roligt citat på nätet i en artikel från 2003:

"Trafikkontoret har beställt totalt 40 nya spårvagnar och den sista ska vara levererad i slutet av 2005."

Det är nu 2007 och jag skulle gissa att ungefär 6-7 stycken kör runt på gator och torg för tillfället. Sen hittade jag en annan rolig länk till en artikel från GöteborgsPosten 2005. Där står bl.a. annat:

"Men sen har tjutande likriktare på taket, klonkande ljud från underredet och felbyggt förarbord stört relationerna med leverantören, italienska Ansaldobreda."

och

"- Vi har fått bort det störande ljudet från taket och vi har dämpat oljudet från underredet. Förarbordet börjar bli riktigt bra, bara småjusteringar återstår."

Har fått bort det störande ljudet!? Är de vansinniga? Har politrukerna som styr över Göteborgs spårvägar nånsin behagat åka med de nya italienska spårvagnarna? Jag pratade med en klasskamrat idag och han gillade inte heller de nya vagnarna. Så det verkar konsensus.

De italienska spårvagnarna är ett klassexempel på politisk okunskap och hur det billigaste inte alltid måste vara det bästa valet.

Sen en annan grej. Nu när de fått en handfull italienska spårvagnar levererade, vad finns det då för anledning att köra halva spårvagnar på 10:ans linje under rusningsstrafik!? Idioter, jag säger som Mugabe, ni kan gå och hänga er!

Hittade ett roligt citat på nätet som jag måste dela med mig av, angående irriterande företeelser:

"Alla mongobrudar som leder dessa jävla ordleksprogram som visas på reklamkanalerna i tid och otid. De står och viftar med en check på 30 lakan och när nån trött hemmafru väl kommer fram så "slumpar" datorn fram en tusing. Förbjud skiten nu."

Nåja, min ena klasshalva har nu börjat med hud- och könssjukdomar i skolan, och det har pågått en vecka nu. Det har varit ganska intensivt och idag fick jag sitta och lyssna på folk som pratade i åtta timmar i streck. Sen har jag hört skräckhistorier från de som börjat med internmedicin borta på Sahlgrenska där jag ska vara sen. Nån hade typ fått intrycket att läkarna/lärarna inte brydde sig om att tan hand om studenterna utan att vår närvaro mest är pest och pina. Jag måste säga att jag förstår dem. Tänk att behöva lära upp elever varje jävla termin under hela sitt yrkesverksamma liv, tro fan att man blir trött. Detta är läkarvetenskapens stora moment 22. Eleverna måste ha engagerade läkare som vill ta hand om elever för att vi överhuvudtaget ska få nya läkare i framtiden.

Kanske får de som är ute på sjukhus i regionen en bättre praktik de här 6 veckorna... Äh va fan, jag slipper i allafall pendla arton timmar i veckan till Borås. Weo!