fredag, mars 09, 2007

Melodifestivalen 2007

Nu är det dags för melodifestivalen, och jag måst ta tillfället i akt att betygsätta låtarna en gång för alla. Jag kommer använda betygsskalan 0-5.

1. Andreas Johnson - A Little Bit of Love (3)
Den här gränsar på en fyra faktiskt. Den får inte det mest p.g.a. att den har blivit lite tjatig efter ett tag då jag lyssnat på den. Sen kännsd det också som om jag har hört den här förut nånstans. Oftast brukar väl det vara ett bra tecken, men jag är inte säker på att det är ett bra tecken i detta fallet. Den här låten ingår i en trend som jag har märkt under årets festival, som vi såg början till i och med Andreas Johnsons uppträdande förra året. Det är unga män som sjunger lite pop-rockiga 60-talsinspirerade låtar. Den här låten är inget undantag. Sebastians och The Arks låtar ingår också i denna grupp. Det är roligt att se hur melodifestivallåtar liksom använder sig av grepp som bara funkar i just melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Ni minns väl discotrenden för ett par år sen, och etno-popen med Ruslana och Sertab för några år sen. Nåja, en trea här. Men årets i särklass bästa tonartshöjning. Maffigt så det skriker om det. Jag är nära att sätta en fyra bara p.g.a. det.

2. Sonja Aldén - För att du finns (2)
Nja. Jag gillar inte ballader. Det här är en sån här låt som bara existerar i melodifestivaler. Sån här musik finns ju egentligen inte i princip! Det finns ingen som skulle kunna släppa en sån här låt som sen skulle spelas i radio... eller jo, kanske om Tommy Nilsson gjorde det, och den spelades i P4.

3. Anna Book - Samba Sambero (1)
Det här är kalkonvarning och på gränsen till en nolla. Sån här musik existerar inte heller förutom i Thomas G:sons perversa huvud. En dansbands-latinopastisch på något oförklarligt sätt. Luktar plast lång väg. Det bästa är när Christer Björkman intervjuade henne efter bidraget och frågade "sambero" betyder. Hon blev då lite ställd och svarade: "sambero är påhittat, men jag har kommit på att det står för kärlek". Gud så patetiskt.

4. Sebastian - When the night comes falling (3)
Var tydligen samma låtskrivare som varit med och skrivit "Sing for me" som tävlade förra året. Sebastian är först ut av idoltöntarna. Han har som jag uppfattat det lyckats ganska bra, och han har en ganska bra pop-karaktär. Ett par bra låtar har han lyckas skita ur sig under året, och den här är inte alls särskilt oäven. Han håller nog i rampljuset minst ett år till. Iallafall fram till nästa Idol. Låten får en trea, men den vilar på en ganska ostabil grund.

5. Marie Lindberg - Trying to Recall (2)
Alltså, själva tanken är bra. En glad amatör med en gitarr på scenen. Problemet är att låten helt enkelt inte är tillräckligt bra, och att hon inte är tillräckligt bra på att sjunga. Snacka om att hon får sympatipoäng. Jag läste nånstans om att hon beskrevs som "Sveriges Norah Jones". Herre min gud... jag ryser när jag hör sånt. Vad har de rökt!? Tänkt er Sophie Zelmani i melodifestivalen istället. Vore mycket bättre! En svag tvåa.

6. Måns Zemmerlöf - Cara mia (2)
Den andra av idoltöntarna. Det är nånting med den här killens uppsyn som stör mig. Jag retar mig på något med hans utseende som jag inte kan sätta fingret på. Dessutom hans töntiga dans. Början på låten låter som Chess, men sen tar det roliga slut. Och jag avskyr när man använder sydländska titlar på låtar för att tuffa till dem. Måns Zemmerlöf är nog en musikalartist och inget annat. Han får hålla sig till det. Och Fredrik Kempe som skrivit låten, han har konstiga saker för sig. Alla hans låtar låter nästan likadana. Vänta tills jag kommer till Sanna Nielsens låt.

7. Tommy Nilsson - Jag tror på människan (3)
Det här är svulstigt, svenskt och töntigt som fan. Men det är maffigt på nåt sätt! Tommy Nilsson är grym. Grattis alla 40+ kärringar och P4. Jag gillar det här bättre än de andra två balladerna, vet inte riktigt varför, men det beror nog mycket på artisten.

8. Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag (1)
Hej, Carola ringde nyss, hon vill ha tillbaka sina kläder och sin låt. Skulle den här vinna lägger jag ner för i år. Arsenal har redan åkt ur allt som går att åka ur i år, och om denna vinner så är vi ute ur ESC också. Fredrik Kämpe är i farten igen, och har komponerat en liten fräck ABBA-pastisch, som han vet att alla Svenssons älskar. Sån här musik finns egentligen inte heller. Lägg märke till Sanna Nielsens vibrato! Det är så hög frekvens så det låter helt mysko! Jag har stora misstankar om att den här har chans att vinna tävlingen. Så jag ger en etta i protest.

9. Sarah Dawn Fisher - I Remember Love (2)
Gäsp och tristess. Ytterligare en intetsägande ballad. Undrar varför de kvinnor som sjunger bäst är lite runda om höften. För sjunga kan hon, men det berör mig inte. Kisspaus innan showens höjdpunkt.

10. The Ark - The Worrying Kind (4)
The Ark är bra, riktigt bra. De har producerat några riktigt fina hits genom åren. Och efter att ha sett deras framträdande så är det bara att erkänna att Ola Salo är en kanonfin sångare! Han träffar varje ton rätt och har en väldigt distinkt röst. The Ark är ett riktigt liveband helt enkelt.
Låten är väldigt annorlunda. Introt låter som en kopia på Waterloo, men sen går det liksom över till nån sorts 60-talsboogie woogie. 60-talet är inne iår om ni inte redan har märkt det. Jag tycker den här låten är fräsch, upplyftande och bra på alla sätt och vis. Den får ingen femma för den saknar nåt som jag inte kan sätta fingret på, och sen är Ola Salos engelskauttal lite bristfällig.

Av alla låtar i årets startfält så är det bara The Ark som kommer ha ens chans till en susning att vinna i Helsingfors, så det är lika bra att skicka det bästa vi har för året. Bara alla idioter i TV-publiken fattar det. Kanske bästa låten sen "Det gör ont" med Lena Philipsson för ett par år sen. Heja The Ark!!!