tisdag, februari 13, 2007

Ständigt dessa telefonförsäljare

Jag är ju med i nix, men ändå kommer det sig att jag får telefonförsäljare som ringer hem till en. Det är smällar man får ta tydligen, eftersom företag hos vilka man redan är kund har rätt att ringa upp en. Iallafall var det en utländsk man med ganska kraftig brytning som var synnerligen energetisk.

"Hej är det Anders? Hur mår du?"

"Tja... det är väl sådär". Jag avskyr när telefonförsäljare frågar hur jag mår. Som om de bryr sig, och som om de har med det att göra. Jag tänkte svara att jag hade lite ont i foten, men jag ändrade mig i sista sekund.

"Jag har ett specialutformat erbjudande till Er (ja, han niade mig, vilket är bland det värsta jag vet), ComHem, 8 favoriter bla bla för 197 kr i månaden, hur låter det?"

"Nej tack"

"Ja, men vad betalar du för ditt telefonabonnemang? Och din TV idag?"

"59 kr i månaden för telefon och 39 kr i månaden för digital-TV"

"Jaha, men då kommer du bara betala bla bla och vi drar av 39 kr för TV:n, och gratis för det och hitan ditan, jag svär". Sedan frågade han också om jag hade nummerpresentation, vilket jag har, och då sa han att jag betalade 15 kr extra för den. Och detta är fel. Den ingår i de där 59 kronorna. Sådeså!

"Nej, jag tror inte det"

Men han gav sig minsann inte. Nu tog han fram en av sina repliker som han lärt sig i telemarketingkursen:

"197 kr i månaden, det är inte så mycket pengar, 5 kr per dag (sic), kanske du brukar gå och hyra ett par filmer i månaden, det blir ungefär lika mycket?"

"Nej, jag brukar bara ladda hem filmer", svarade jag. Jag gillar att argumentera mot telefonförsäljare, och försöka rycka ifrån dem deras argument.

"Jasså, du brukar ladda hem filmer? Men pizza då? Kanske du brukar köpa ett par pizzor?"

"Njae, jag köper sällan pizza". Jag tänkte säga att jag inte tycker att min lokala pizzeria är särskilt fräsch, men vem vet, han kanske hade tagit illa upp...

"197 kr är inte så mycket pengar för det du får"

"Jo, det är mycket för den som inte har", svarade jag.

"Då får jag tacka så mycket och önska en trevlig kväll"

"Hejdå"

Det roliga är att jag funderar på att säga upp min digital-TV eftersom Viasat Sport har tagit bort golfen ur sin tablå och flyttat den till en kanal jag inte kan få in. Sen har jag planer på att säga upp min telefon också, och köra med mobil istället. Kanske var det här telefonsamtalet ett omen?