fredag, februari 02, 2007

Ständigt denna kollektivtrafik...

Ni vet att jag gillar att klaga på lokaltrafiken. I förrgår hände en rolig grej när jag åkte hem från Östra. Jag satt på bussen och bakom mig satt några fjortisar. När vi stannade vid Redbergsplatsen så kör den nya spårvagnen upp bredvid oss.
"Har ni åkt den nya spårvagnen?" frågar den ena
"Ja, jag har gjort det"
"Mmm, alltså den är snygg, men har ni hört hur den låter? Jag höll på att få psykbryt..."
"Vaddå?"
"Jamen hallå: iiiiiiiiiiiiiii ouiii ouiii oui ouii iiiiiiiiiiiiiiiiiiii"
"Äh..."
"Mmm, och sen skakar den så jävla mycket. Lika mycket som de gamla spårvagnarna."

Det är roligt att röra sig ute på gator och torg, för då märker man att det finns många som har samma åsikter som en själv. Det finns tydligen fler som tycker att de nya spårvagnarna från Italien har en massa fuffens för sig, med skrikande ljud och alldeles för stora vibrationer och skakningar.

Sen har jag märkt en annan grej. De nya stombussarna från MAN är bisarra. De har knappt några sittplatser alls! Jag tänkte på det när jag var hemma i Västerås och åkte de fina Scania-bussarna som VL har. När man åker en VL-buss utan 'dragspel', så finns det riktigt mycket sittplatser. Men dessa bussar har fler sittplatser än dragspelsbussarna från MAN som trafikerar linje 16 och 17 här i Göteborg. Jag har försökt komma fram till hur det kan komma sig, men jag tror det kan ha att göra med att det ligger en massa utbuktningar och grejer på golvet, så att stolarna liksom måste sitta uppe på dessa. Det finns liksom inget utrymme för sittplatser i bussen fastän det är meningen med bussar (?!).

Sen är det extremt dåligt benutrymme. Alltså det är inte bara dåligt, det är bisarrt dåligt. Jag är förvisso lång, men det finns inte en chans att jag kan sitta rakt utan jag måste vinkla benen. Avståndet mellan ryggstödet och framförvarande stol är ungefär motsvarande 8/10 av längden på mina lår. Inte ens Ryanair-klass på det!

Nåja... Det här visar återigen vissa företags inkompetens när det gäller att välja produkter vid inköp. Och jag ser detta som avskräckande exempel på att man alltid måste sträva efter att köpa det bästa på marknaden! Annars kan man enda up med spårvagnar från Italien och bussar utan sittplatser!

hejdå!