torsdag, januari 18, 2007

Bussäventyr

Idag var nog den intressantaste bussturen jag tagit på länge. Jag sprang som en tok till barnklinikens busshållsplats för att hinna med 12.10-bussen. Hade nyss varit på en undervisningsrond med professorn som bl.a. är författare till min kursbok. Iallafall, när jag ser bussen stå på hållplatsen tror jag att jag kanske ska missa den och kutar som en gepard, och till min förvåning ser jag att den står kvar. Jag hinner med och när jag stiger på så ser jag en gammal man i 80-85-årsåldern stå med en krycka i bussen och busschauffören, en man från Mellanöstern skriker med brytning åt honom. Jag vet inte riktigt vad som har hänt men han verkar vara sur på att mannen försöker stämpla i nån viss apparat... "Gå bak i bussen", "Vi kommer jo stå här hela dågen!" skriker han för full hals! Gubben säger ingenting, han ser snarare chockad ut.

Kraftiga gasningar och bromsningar följer. Jag räknar att chauffören tutar sammanlagt 6 gånger under den 30 min långa färden. Kanske tror han han är i Teheran i rusningstrafiken. Bland annat tutar han åt en cyklist som cyklar mot grönt.

Vid Nordstans hållplats skriker han åt de som ska gå på: "Ni kan gå på i den andra dårren åckså!". Jag blir då lite full i skratt och tänker att han nog kommer dö i förtid.

På kvällen ringer en mycket trevlig man från Mellanöstern (dock inte samma som körde bussen), kanske Iran tycker jag att jag hör på dialekten. Han tycker jag ska ta ett extremt bra erbjudande, GP i tre månader för bara 110 kr i månadskostnad. Helt otroligt pris! Men hallå, det är ju inte alls så otroligt bra pris, jag betalar ju bara 125 kr i månaden för DN med studentpris. Jag är inte riktigt säker på att han förstod vad jag sa, han hade lite svårt att förstå mina formuleringar tror jag. Och då kan man ju fundera på varför man väljer att bli telefonförsäljare när man inte behärskar språket till fullo? Iofs, det är ju bättre att man jobbar än sitter hemma och får A-kassa, så alla sätt är bra...

En annan rolig grej. Jag har fått misstänkt mycket besökare på min blog återigen. Det beror på att någon har länkat från till min sida från Flashbacks forum. Tyvärr kan jag inte söka fram inlägget och vad de skrev, men jag jobbar lite på att hacka fram det... Alltid lika intressant...

1 Comments:

Blogger Andy said...

Nej... du fyller väl inte år förrän den 2 februari!?

9:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home