torsdag, december 14, 2006

Traffic jam

Idag när jag åkte hem efter en intensiv skoldag så såg jag den värsta trafikstockningen jag nånsin sett i Göteborg. För det första var spårvagnen försenad men det har sin förklaring som jag kommer komma till sen. Köerna sträckte sig ända från Backaplan över Göta Älv-bron och sedan ner vid Nordstan och in i utloppet från Götatunneln. Det var det värsta jag sett faktiskt, och då kände jag mig för en gångs skull nöjd över att sitta i en spårvagn där jag susade förbi alla bilarna. Nu när jag kom hem såg jag på nätet att traffic jamen berodde på att en lastbil krockat in i en spårvagn och fläkt upp ett stort hål i den. Så kan det gå.

Idag var nog också en av de längsta skoldagarna. Från kl 9 till 15.45 satt jag och lyssnade på antingen en gubbe eller en tant som pratade. Usch och fy säger jag. Känns jäkligt bra att det är fredag imorrn.

Så hur går det då med mitt hälsosamma leverne? Jo, jag har ätit kycklingsallad med grov pasta till lunch de senaste dagarna och har dessutom satsat på att äta mer frukt. Nyss var jag på konsum och handlade blodgrape på extrapris. Jag har kommit på att fruktdisken på Konsum är som ett litet smörgåsbord av läckerheter! Det finns så mycket smaskigt och jag vill bara äta allt hela tiden. Att vänja sig vid en ny kosthållning är bara en fråga om vana och att man börjar med ett nytt tankemönster, typ hjärntvätta sig själv. Jag kan nog i ärlighetens namn säga att jag skulle föredra en avocado eller en papaya före en skål med geléhallon. Dessutom ska jag börja äta mer nötter, och kanske sedan gå över till frön. Frön är bra minsann. Problemet är att de goda nötterna man köper oftast är saltade, och salt är ju som vi alla vet, inte särskilt bra för Sverige.

Kanske jag skulle göra en trevlig fruktsallad till helgen! Ja, det var en bra idé. En banan, ett äpple, blodgrape och kanske ett päron är det enda som behövs. Sen kan man servera med lite matlagningsyoghurt.

Fast jag är jäkligt sugen på chips. Men det får det inte bli, hellre popcorn, fast det har dåligt GI, nåja man kan inte få allt.

Och på lördag ska jag äta tefrukost. Det brukar jag göra ibland på helgen. Då kokar jag te i min fina tekanna och rostar två lingongrova på vilka jag placerar kalkon och salladsblad och en tomat eller en bit paprika uppanpå det. Fast bara en gång i veckan får det bli det. Gröten får man inte svika! Och vitt bröd har jag helt gått ifrån. Det är ju vidrigt egentligen, smakar konstgjort på nåt sätt. Fattar inte vad jag hade emot grovt bröd förr i tiden.