söndag, december 10, 2006

Snart är det jul!

Idag tog jag åter en av mina berömda söndagspromenader bort till Backaplan för att uträtta några juletidsärenden. Medan jag spatserade i vårsolen (jag vägrar kalla det vintersol för det här är inte vinter), så insåg jag att min omedelbara omgivning bjuder på ganska ogästvänliga promenadstråk. Jag brukar gå bort mot kvilletorget och därifrån liksom runt Backa teater till Backaplan. På Kvilletorget luktade det kiss eller om det kanske var spya. Jag fattar inte riktigt hur det gick till, alltså hur får man ett helt torg att stinka?!? Sen satt det en massa fyllon på några bänkar mitt på torget. Klockan var då 10.45. De har säkert suttit där hela natten och partat järnet.

Sen kom jag på att omgivningen runt Backaplan inte alls verkar gjort för fotgängare. Att ta sig t.ex. från McDonalds till Coop Forum så måste man passera flertalet bilvägar och parkeringsplatser. Jag tänkte gå bort till SIBA också men sket i det eftersom man är tvungen att passera igenom hela parkeringsplatsen och sedan gå över flera vägar. Det är som i USA, man måste ha bil för att kunna ta sig fram.

Den här helgen har varit intressant för det har varit min första riktiga lediga helg på ett bra tag. Det kändes lite underligt faktiskt. Så vad gör man egentligen när man är ledig?! Ändå har helgen passerat väldigt fort, jag har lagat mat och fixat lite. Hur har jag tid att inte vara ledig på helgerna egentligen?

Nåja, det har jag inte tid att fundera över. Imorgon börjar en ny intressant kurs i infektion. Det känns lite konstigt, för tydligen är det två veckor kvar till jul. Sen har jag fått en ny intressant känsla. Det känns ungefär som om jag jobbar. I jul kommer jag, om det vill sig illa att bara få tre lovdagar, på onsdagen, torsdagen och fredagen under julveckan. De andra dagarna får man ju gratis. På ett sätt känns det ganska bra, att det blir mer som ett jobb. På ett annat sätt känns det rätt stressande eftersom jag måste hinna läsa in en massa kunskap utöver detta. Det kommer att bli skoj att se hur det blir med de kliniska kurserna, om det kommer att innebära mer eller mindre fritid. Tyvärr tror jag att det bara kommer bli mer och mer intensivt.

Nu får ni inte bli arga på mig, men jag handlade kassler i fredags igen. Och ja, det blev en av mina klassiska kasslergrytor. Jag var lite tveksam till om det skulle räcka till 12 matlådor som det gör i vanliga fall, men det gjorde det visst det. Så 12 färska matlådor med kasslergryta har producerats i mitt fina kök.

Nåja, snart är det jul, då får det bli lite annan mat! Jag har en dröm att få äta ett riktigt julbord ute på nån fin restaurang. Med löjrom och hela baletten. Det är nog det första jag ska göra när jag får ett jobb. Eller nej, jag ska nog köpa en bil först. En Polo!

Kollar just nu på Chelsea – Arsenal på en internetstream. Det ser ju inte sådär lysande ut för Arsenal. Chelsea har många farliga chanser. Men bara de lyckas hålla 0-0 så är jag nöjd!