tisdag, november 28, 2006

Ledsen för att du är fattig? Slå på MTV kl 19

Sitter ni hemma och grämer er för att ni är sorgliga fattilappar som sitter hemma och ugglar? Känner du att pengar skulle köpa dig lycka?

Jag rekommenderar dig då att titta på ett program som heter "My Super Sweet Sixteen" som går på MTV kl 19. Programmet går ut på att en tjej som har en pappa som är miljonär ordnar en jättestor fest till sin 16:e födelsedag. Man får se henne åka till Las Vegas för att köpa en fin klänning på Louis Vuitton, gå till en exklusiv frisör eller när hon sitter och lunchar framför sin pool i Beverly Hills. I senaste programmet var det en tjej som dessutom åkte till sin High School och delade ut inbjudningskort till vissa utvalda personer. Det mest intressanta som hände var när TV-teamet intrevjuade de personer som inte blev inbjudna. Det var så jäkla härligt att se hur de försökte stå emot den enorma förödmjukelse som det måste innebära att inte bli vald. Snacka om att stora klyftor föder hat. Inte så konstigt att skolmassakern i Columbine ägde rum.

Då den pantade primadonnan sitter med sina kompisar hos en frisör så börjar de psyka en av kompisarna för att hon har köpt sina örhängen på Target för fem dollar. En av de andra tjejerna proklamerar stolt att alla hennes smycken är köpta på Tiffanys. Aldrig någonsin har jag varit så jävla nöjd över att jag är fattig, och dessutom glad över att jag slipper ha den pantade livsåskådningen att en persons pengamakt ska definiera deras personliga karaktär. Bra sagt tjejen! Ha dina örhängen från Target och bär dem med stolthet!

I slutet av festen händer nästan alltid samma sak. Den bortskämda skitungen får en stor SUV eller Hummer i födelsedagspresent av pappa miljonären. Oftast är den vit, varför vet jag inte. Sedan intervjuar de alla festbesökarna som säger hur underbar personen i fråga är och hur nöjda de är med festen.

Det roligaste som hände i detta avsnittet var då en tjej sa: "This was the best party I've ever been to, so she's definately bought me as a friend".

Tids nog inser kanske den stackars lilla flickan vilket värdelöst liv hon lever egentligen. Eller å andra sidan så kanske hon skrattar hela vägen till banken, vad vet jag. Bara jag är nöjd med min situation och det kan man lugnt säga att jag blev efter den smaklösa uppvisningen i amerikanskt konsumtionstrams!

Hmm... nu lät jag nästan som en kommunist. Förlåt mig för det du store herr Reinfeldt...

Förresten, ikväll tänkte jag läsa på till duggan på torsdag, men jag somnade. Är det ett bra tecken?

3 Comments:

Blogger Niklas Udd said...

Jag hänger inte med så bra i tv-världen längre, så jag uppskattar att du berättar lite. Det där verkar ju verkligen vara ett helt sjukt program.

Men varje avsnitt handlar alltså om en miljonärsdotter som ska fylla sexton, fast det är olika döttrar (och inga söner) varje gång?

3:03 em  
Blogger Anders C said...

Mjo Niklas... Programmet är exakt så sjukt som jag beskrev det. Varje avsnitt handlar verkligen om en miljonärsdotter som fyller 16, och det är bara döttrar.

Jag har insett hur många miljonärsmiljardärer det måste finnas i det där landet för att de ska kunna hålla igång en dylik TV-serie!

Tyvärr missade jag dagens program...

8:08 em  
Blogger bigmig said...

gick duggan bra?

9:57 fm  

Skicka en kommentar

<< Home