måndag, november 27, 2006

Äventyr på kungsbackapendeln

När jag åkte tåg hem från Kållered igår så hände det en ganska bisarr sak. Jag satte mig bredvid en tant som satt tyst och tittade ut från fönstret. Föraren ropade sedan ut något i högtalaren och då drog hon igång. Jag fattade inte riktigt vad hon sa, för hon pratade så fort. Dock lyckades jag snappa upp några nyckelord, och jag tror hon ville berätta hur hon fick nån medicin som fick henne att se döda människor i ugnen. Det var nån sorts medicin hon fått mot astma, för hon hade ju så dåliga lungor.

Sen tittade hon ut ur fönstret och sa: "vilka mörka moln! Jag har aldrig sett nåt liknande! Det här rör sig om biologisk krigsföring på hög nivå". Så de mörka molnen var alltså del i en biologisk krigsföring som släppts ut av främmande makt för att kontrollera oss. Jag frågade vad det var de hade släppt ut, typ om det kunde röra sig om virus eller bakterier eller nåt. Och hon sa att det nog var det som det rörde sig om.

Sen hade hon anmält sin läkare för att denne skrivit ut medicin som fick henne att se konstiga saker. Sen berättade hon hur fint det var i Kungsbacka och hur luften var så dålig i Göteborg (kanske p.g.a. den biologiska krigsföringen!?). Jag fick rådet att aldrig nånsin flytta till Göteborg, vilket ju är ganska svårt att göra något åt.

Tanten pratade hela tiden under färden. Det var som om man tryckte på en knapp. Jag tror hon var galen, men hon hade en väldigt fins scarfs. Jag tror faktiskt det var en äkta Burberry-halsduk.

Sen lyckades jag snappa upp att hon hade varit på Apoteket vid Wieselgrensplatsen, och då fattade jag att jag och hon nog skulle åt samma håll sen. Jag tog en annan väg till spårvagnshållsplatsen, och när buss 17 kom tänkte jag kliva in men när jag såg henne gå på den tillsammans med en tjej som hon hade hittat att terrorisera så valde jag att vänta ett par minuter på att 6:ans spårvagn skulle komma.

Mitt läkaröra började genast försöka ställa diagnos. Jag tror att vår käre tant har någon form av psykos. Möjligen kan det röra sig om schizofreni av något slag. Hon visar tydliga tecken på att hon har bisarra vanföreställningar, alltså att någon skulle släppa ut biologisk krigsförings-gas över landet. Många som har schizofreni tror ofta att CIA och FBI ingår i maskopi med Reinfeldt och Bush för att sätta dit en. Hon verkar också hallucinera. Nja, kanske inte schizofreni, men någon form av psykos rör det sig tveklöst om iallafall.

Idag var jag på geriatriska avdelningen på Sahlgrenska. Jag pratade med en patient och lyssnade och pankade på den. Det var ganska roligt. På torsdag är det dugga. Jag kommer inte att klara den, vilket kommer innebära endel problem för mig då jag inte får göra det praktiska provet nästa fredag. Men som tur var har vi ingen tenta innan jul så jag hinner göra omduggan och provet.