måndag, november 13, 2006

Liverapport från en föreläsning

Detta skrevs ned på en föreläsning då jag inte hade något bättre för mig:

"När jag skriver detta är klockan 14.27 och jag sitter och lyssnar på en gubbe som sitter på en stol framför whiteboarden i föreläsningssalen 2119. Jag kan ge er denna rapport tack vare ett skrivblock och en blyertspenna och att jag sitter längst bak i salen på hörnet. Ni kanske fattar att det inte är så jäkla intressant. Eller intressant kan det ju vara men han har ett helt obegripligt kompendium och sitter på en stol och babblar! Ingen struktur alls.

Föreläsningen handlar om missbruk. Nyss berättade han hur man ska se att en person är missbrukare.

Egentligen hade jag kunnat gå hem innan lunch för detta var inte så riktigt givande. Känns lite som slöseri med tid. Hade kunnat göra något viktigt. Typ ligga hemma i min soffa och dricka te och läsa tidningen. Nyss sa gubben att missbrukare ofta luktar läkerol vid läkarbesök. Nu säger gubben att det är roligt att jobba med alkoholister. Hmm, han verkar lite mysko, fast han är tydligen psykiater så det förklarar saken. Klockan är nu 14.35. Vi slutar klockan 15.00, bara lite kvar nu. Ska nog ta en bit banan till.

Jag tycker att man som föreläsare åtminstone borde stå upp inför åhörarna.

Om ni dricker upp till 18 standardglas alkohol på en vecka så är ni i riskzonen att hamna i ett missbruk och få negativa effekter på kroppen. Ett standardglas innebär en flaska starköl eller ett glas vin eller en snaps/shot eller en whisky/grogg.

Vill ni vara på säkra sidan så drick inte mer än 10 standardglas på en vecka. 10 glas vin på en vecka alltså. Är ju faktiskt rätt mycket man kan hinka i sig utan problem. 14.40 är hon nu. 20 minuter kvar nu gubbe, nej oj! 19 minuter kvar nu!

Usch jag tror det regnar ute. Tur att jag var förutseende och tog med paraplyet imorse trots att det inte regnade!

Puh vad tråkigt det här är. Och på denna kursen är de så jäkla dåliga på att ge raster! 10 minuters rast på två timmars mässande är alldeles för litet.

Käkade en lunch nära skolan med några klasskamrater, en försvenskad typ av chicken green curry. Den var förhållandevis god faktiskt. Ikväll blir det min berömda kasslergryta.

14.46! Han börjar avrunda tror jag!

En tjej i klassen gav nyss upp och lämnade salen. Önskade jag kunde göra detsamma, men jag sitter lite dåligt till för att göra det. Oj, gubben pratar om Göran Johansson som med sina kommunalpampar på ett möte drack en massa sprit och om man tog med konsumtionen av sprit som de beställt in så hade de 2 promille i blodet. Woah!

2,0 promille ---> Dubbelseende. Svårt att prata och gå. Detta promilletal kan orsaka minneslucka.

Nu börjar han sluddra och skriva obegripliga saker på tavlan. Klockan är 14.53 nu. Jag kommer nog gå ner till Linnéplatsen sen och ta spårvagn nummer 6 därifrån. Närmare dit än till Sahlgrenska huvudentré. Fick åka nya spårvagnen imorse igen. Det känns som om den slukar folk mycket sämre. Kanske bara inbillning. Har typ vant mig vid det tjutande ljudet rätt bra nu.

Men sluta prata nu då, snälla! 14.56. Kan du inte ge oss 4 minuter?

14.58 och folk börjar ställa frågor... kul... En till, ner med handen kärring... Jag vägrar jobba övertid. 15.00 och två händer uppe till, IDIOTER!!

Börjar markera genom att plocka fram väskan.

15.04. Slut för idag! Halleluja!"