söndag, november 05, 2006

Sunset Boulevard


Jag tänkte lite på det där jag skrev om musik igår. I mitt nedladdningssrus som jag kom in i igår så laddade jag hem ett par låtar från soundtracket till musikalen ”Sunset Boulevard” som spelades i London i mitten av 90-talet. Den är för övrigt skriven av mästaren själv, Andrew Lloyd-Webber. Jag hade nämligen förmånen att få bevista denna musikal under en tripp till London, jag tror det var årsskiftet 94/95.

Anledningen till att jag råkar veta att det är just det årsskiftet är att den store musikalartisten Elaine Paige sjöng titelrollen Norma Desmond i just den föreställningen jag var på. Jag kommer ihåg det så väl, första gången hon äntrade scenen i början av muskialen var i en stor trappa i ett fashionabelt art deco-hem där hennes rollfigur bodde. Publiken applåderade och jublade och verkade extatiska över hennes närvaro! Jag klappade också händerna utan att riktigt förstå varför. Jag trodde i min enfald att det var för att det var så fina dekorer, men insåg senare att det måste ha varit för att tanten som sjöng titelrollen var känd på nåt sätt. Jag hade givetvis ingen aning om vem Elaine Paige var!

Efter att ha konsulterat hennes biografi såg jag att hon spelade rollen som Norma Desmon mellan den 29 november 1994 och 7 januari 1995. Ett kort gästspel med andra ord, men vilken tur att jag fick möjligheten att se henne!

Nåja, det som jag egentligen skulle komma till är människans förmåga att minnas saker som ligger så långt bak i tiden. Jag tror att man kan minnas vissa ljud, smaker och dofter som man kanske känt någon enstaka gång för en herrans massa år sedan. Jag minns nämligen hela låtar ur musikalen trots att det nu är 12 år sedan jag hörde dem! Jag tänker på den underbara arian ”With One Look”, som Elaine Paige sjunger med enorm känslosam inlevelse och med hennes säregna växling mellan djupa och höga toner. Men det är inte bara låtarna jag minns utan själva känslan av hela musikalen; dekoren, storyn ända till teaterns inredning!

Sunset Boulevard var en ganska bra musikal vill jag minnas. Även om den inte slår min personliga favorit, Fantomen på Operan. Den är garanterat det bästa Lloyd-Webber har åstadkommit.

Och Elaine Paige är garanterat den bästa musikalartisten till dags dato. Hon fick sitt genombrott då hon spelade mot Tommy Körberg i ”Chess”.

Nu fick jag lust att gå på musikal. Skulle gärna vilja testa Lloyd-Webbers nyaste musikal ”The Woman in White”, som spelas i London för tillfället. Kanske får bli ett besök vid nästa Londonbesök, såvida den inte upphör det vill säga!

För övrigt kommer ”Sunset Boulevard” ut som film år 2008. Allt sedan ”Moulin Rouge” och filmatiseringen av ”Chicago” så har det blivit populärt att göra film av musikaler. Rollen som Norma Desmond kommer för övrigt att spelas av skådespelaren Glenn Close som gjorde denna roll i Los Angeles-uppsättningen av musikalen.

1 Comments:

Blogger Funkisfrugan said...

Jag kommer också ihåg with one look låten! =) Hela musikalen var fantastisk tyckte jag, outstanding klass. Skulle vara kul att se den som film sen.

12:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home