lördag, november 11, 2006

Weekendutflykt till Coop Forum


Idag tog jag en promenad bort till Coop Forum, och tänkte då att jag skulle ta en sväng förbi min gamla studentlägenhet borta i brämaregården nedanför Ramberget. Området kring min lägenhet är i ärlighetens namn rätt nedgånget. Inte mycket hade ändrats, samma pizzeria var kvar även om jag förutsätter att de bytt ägare av skattetekniska skäl. Samma sunkiga kineskrog och kvarterskrog fanns också där.

Själva lägenheten var också sig lik förutom att det stod en massa cyklar precis innanför grinden och dessutom fanns där en gammal söndertrasad soffa som någon förmodligen inte orkade bemöda sig med att slänga bort. Jag gick lite närmare grinden för att se om de hade kvar samma postfack som vid tillfället då jag bodde där. Det hade de mycket riktigt, och när jag stack in näsan genom grinden för att kika in möttes jag av en doft som kändes mycket bekant. Det luktade ungefär som det brukar göra i tvättstugor, typ mjukmedel, och den lukten fick mig att minnas. Som ni kanske vet så är jag en mästare på nostalgitrippar så mina tankar flöt givetvis bort till den tiden för tre år sedan då jag bodde i en lägenhet på just denna adress. Det som jag mindes konkret av doften var de sista veckorna då jag bodde där, precis innan jag flyttade hem till Västerås. Jag minns att jag på söndagkvällarna ofta brukade tvätta. Den sista tvättiden var mellan kl 21 och 23 om jag minns rätt. Det var tufft. Doften påminde mig också om de allra sista dagarna när jag och mamma flyttade ut alla grejerna och proppade Volvon full med bråte och annat tjafs.

Intressant det där med dofter. Jag är en doftoman. Det är imponerande hur det retar ens känslor och får en att minnas avlägsna episoder som vore de idag.

Min förra lägenhet var helt ok. Den var ganska liten, ungefär 27 kvadratmeter om jag minns rätt. Men detta uppvägdes av det faktum att allt var nybyggt. Det var ny fräsch toalett, nytt kök med en oanvänd ugn. Det var också ganska bra isolering i väggarna. Det var sällan jag stördes av hög musik och dylikt från mina grannar, vilket är tämligen imponerande då det var studentlägenheter.

Jag minns mina dagar efter att jag hoppat av då jag gled runt och var allmänt sysslolös. Jag kommer ihåg att jag brukade ta spårvagnen ner till stan och så shoppade jag och åt lunch på en massa trevliga ställen. Jag hade också en rätt kass ekonomi då eftersom jag inte hade sommarjobbat den sommaren, så jag låg faktiskt på gränsen rent ekonomiskt, vilket skulle få de som känner mig väl att säga att det inte är likt mig! Kanske har detta sporrat mig till att försöka bygga upp en buffert så jag slipper leva på marginalen. Kanske har det också fått mig till att ställa om till ett mycket ekonomiskt leverne. Minns mina 12 matlådor jag tillredde i onsdags. Nu har jag ätit samma mat sex måltider i rad, men det ska det bli ändring på ikväll. Jag köpte nämligen en halv grillad kyckling på Coop, och till den ska jag ta mig lite pommes frites som görs i ugnen. Skönt med lite variation i alla fall. Jag köpte också en ny sorts Vichy Nouveau, med smak av citron och tropiska frukter. Den var faktiskt rätt god, och det är alltid roligt med lite variation. Den var två kronor dyrare än den som man köper på Willys, men de är smällar man får ta för att man handlar i en mer konsumentvänlig affär. Jag avskyr Willys som pesten, även om jag måste erkänna att jag intensivt gillar deras priser.

Jag har också hittat ett bageri inne på Coop som blivit mitt nya stammisställe. Det heter Dahls Bakery och ligger precis mitt emot kassorna. Jag köpte mig en sarabulle som är en riktigt maffig bulle med mandelmassefyllning. Kostar enbart 8 kr. Sedan tänkte jag att jag skulle testa deras negerbollar också för att se av vilken kvalitet de var (jag sa givetvis inte ”negerboll” när jag beställde, vilket hade varit extra olämpligt då föreståndaren själv var invandrare). Och deras negerbollar var gudomliga. Jag skulle nästan inte ha gjort det bättre själv. Den kostade 12 kr. Kanske inte så prisvärt, men likväl måste man ju kosta på sig lite ibland. Jag vet att det där inte låter som mig, men när det är lördag så tycker jag faktiskt om att frossa i dyra bullar och överflödig lyx i form av ostbågar och choklad.

Har också sett ut ett par nya vinterskor som jag ska köpa. De är av märket Ecco, och jag vet att jag tidigare har yppat att jag inte gillar det märket. Men nu är det så här att jag har slutat att bry mig så mycket om kläder och skor och dylikt. Det finns så lite som passar ändå så jag har helt enkelt tappat intresset för skiten. Jag vill bara ha något som sitter bra och är något så när snyggt. Jag tror att om jag hade en något så när normalbyggd kropp så skulle jag nog investera i ett par nya svarta jeans och kanske nån trevlig tröja, och dessutom en ny rock. Fast efter min ökända visit till Åhléns här i Göteborg när jag provade i princip alla jeans som fanns i kollektionen utan att något passade, så har jag insett att jag skiter i hela den där svängen, och får helt enkelt nöja mig med det som passar.

Snart är det middag.