måndag, november 20, 2006

Tågäventyr

När man åker tåg så tvingas man sitta ihoppackad med en massa andra sardiner i flera timmar och utstå deras odörer, läten och framför allt - barn.

När jag åkte till Västerås i fredags så satt jag i den telefonfria delen av X2000, men jag anser att de borde skaffa en barnfri del. Det äckliga barnet fick för sig att testa olika djurljud och skrikövningar. Jag försökte döva ljuden med radio men det gick bara halvdant. Som tur var gick pappan iväg med barnet en stund sen så man fick lite lugn och ro. Herre min gud alltså...

När jag skulle åka hem så åkte jag först regionaltåget till Katrineholm och sedan tog jag X2000 vidare till Göteborg. På tåget till Katrineholm så satt framför mig en tatuerad man som hade yviga rörelser, och en liten pojk. Jag fick reda på att pojken var fem år och skulle fylla sex år senare på året. Jag kunde känna att mannen luktade äckligt och hans rörelser var okoordinerade. Jag började misstänka att han var alkoholist, och gissa om jag skulle få rätt.

Mannen tar sen upp sin mobiltelefon, ringer ett nummer och börjar snacka med sin före detta, misstänker jag att det var. Jag hör saker som "vill du att jag ska ringa soc?", "du ska fan ge tillbaka mina saker", "jag tänker ta med mig soc och ta tillbaka dem", "du kan inte ta hand om dina barn", "jag tänker byta nummer kärring så du inte kan ringa hit!", "horjävel, jag ska byta nummer". Det var så patetiskt att höra. En vuxen man sitter och pratar som man gjorde på skolgården. Och han kan inte ha den hövligheten att bespara oss medresenärer hans white-trash-bekymmer. Jag ryser.

Sen tar han upp en burk öl och börjar hinka den. Pojken äter ett äpple.

Stackars barn. Det är inte konstigt att det finns barn som far illa, så som vissa vuxna beter sig.

Nåja, nu till nånting roligare. Jag var idag och köpte mina jeans (igen!). Använde då min rabattkupong varpå de kostade 879 kr istället för 1 099 kr. En bra deal om ni frågar mig.

För övrigt anser jag att de borde släcka ner på tåget på kvällen så man kan sova lite. Sen är det hemskt att försöka sova när man sitter på en plats vid en gång. Man kan liksom inte luta huvudet mot nånting. Dessutom fick tönten som satt bredvid mig på andra sidan gången lust att gäspa jättemycket och efter varje gäsp som för att markera att han verkligien var trött, så liksom gav han ifrån sig ett högt gäspljud.

2 Comments:

Blogger Elin said...

Apropå felaktigt beteende, varje gång jag ser nån som röker får jag lust att säga till den att "du vet väl att det är farligt att röka?". Undrar om någon skulle ta åt sig och sluta röka eller om man bara skulle få en smäll...

9:26 fm  
Blogger Andy said...

Hehe...

Jag har fått lära mig att man inte ens som läkare ska säga till någon "du bör sluta röka". Man ska försöka linda in informationen på annat sätt för då går det bättre: "Du vet väl vad som orsakar KOL?" kan man t.ex. säga...

6:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home