söndag, december 03, 2006

Intensiv Helg: Stockholm calling

I torsdags var det dugga. Det gick ok, förhoppningsvis har jag klarat den. Sedan tog jag en liten svängom hem till Västerås på kvällen där och på fredagen så åkte jag och mor till Stockholm. Det första som hände var att det på tåget till Stockholm kom in ungefär 30 ungjävlar i 12-årsåldern och satte sig. Varför har man alltid sån tur? Sen drog jag slutsatsen att de som är unga idag är en helt annan generation. Alla hade asavancerade mobiltelefoner, och under hela resan roade de sig med att ta bilder på varandra varpå någon ibland skrek: "nej, de där får du ta bort", på bräkig västmanländska.

I Stockholm gick vi till Vetekatten och fikade. Där såg vi vår första kändis Mats Svegfors. Gammal chefredaktör för SvD är han, och tillika landshövding i mitt gamla hemlän.

Kändis 2 tror jag att jag såg på Åhléns. Jag tror att det kan ha varit dramatenskådisen Julia Dufvenius, men jag är inte säker. Men det är roligare om det verkligen var hon så vi säger att det var det.

Jag hade tänkt hitta en massa trevliga julklappar, men det gick inte så bra. Jag fick istället nöja mig med att köpa två kläder. En fin cardigans på Åhléns och en skjorta från NK som förpackades i smörpapper.

Vi försökte äta lunch på Bistro Birger Jarl, men där krävdes det minsann bordsbokning. Har väl aldrig hört på maken... Det blev tillslut fish and chips på en pub. Jag har faktiskt längtat efter att äta fish and chips på riktigt och har aldrig fått tummen ur och gjort det sen jag var i London senast.

På väg till restaurangen såg jag kändis nummer 3. Wille Crafoord gick och samtalade med vän och hund.

En annan grej som jag tänkt på med Stockholm om man jämför med Göteborg så är det att alla människor är så vackra. Alla är verkligen så uppiffade och uppklädda. De får en själv att se ut som skit. Jag misstänker att det beror på att det finns fler brats och yuppisar i den där stan. Apropå det så var vi inne på den nyöppnade Hermès-butiken i NK. Jag var lite sugen på en skjorta för 2 895 kr men sen kom jag på att det motsvarar en månadshyra så då ångrade jag mig. Det är också roligt att gå i såna där lyxbutiker och titta på folket som verkligen handlar där på allvar! Det är på gränsen till löjeväckande...

Kändis 4 såg min mor på vägen till restaurangen. Det var skådisen Rafael Edholm som kom springande som en stungen gris.

Justja, sen såg jag en svart man, somalier som greps av 10 Securitasvakter i en bank vid Sergels Torg.

Sen drack jag en Macchiato latte. Det var lite för mycket latte för mig men det var ok.

Idag har jag bakat lussebullar. Det är asjobbigt att baka ju! Och sen har jag insett att jag har spenderat typ 10 timmar sammanlagt på att åka tåg de senaste tre dagarna så det är skönt att ha en dag där man inte gör nånting. Ska nog fika en bulle snart och prova om de blev goda.

Sammanfattningsvis kan jag säga att helgen har varit händelserik och trevlig på alla sätt och vis. Skönt med lite luft i schemat inför de stundande tre veckorna av höstterminen 2006 som kommer bli mycket intensiva. Stockholm är en trevlig stad med en hektisk puls och stort utbud av allt. Den har tagit en speciell plats i mitt hjärta och jag hoppas kunna återvända snart. Närmaste hålltiden för norrlandsresa är den 26 december då jag återgår till Västerås för en veckas "jullov". Jag har inte ännu bestämt om jag ska spendera nyårsafton i Västerås. Om det blir så att jag börjar den 2 januari så gör jag nog förmodligen inte det. Men den som lever får se.