onsdag, januari 17, 2007

Stickningar

Som sagt har jag varit på Östra denna veckan för lite grupparbeten om hepatit och dylikt. Igår fick vi också ynnesten att sticka varandra i en ven och ta ut blod på varandra. På mig gick det bra att sticka, jag är inte så stickrädd faktiskt. Jag tittade också under hela proceduren. Det enda som var lite äckligt var när jag såg blodet strömma ut från min arm in i det lilla röret, och hur blodet sedan skummade. Det var lite äckligt. Och sen att röret blev varmt, kanske inte så konstigt eftersom blod är varmt, men det var ändå lite, skumt liksom. Blodet ska vi använda sen i en laboration för att se om vi har tillräckligt med antikroppar mot herpes och vattkoppsvirus etc. Vi skojade om att de ska sätta upp en lista på skolan med alla som är herpesinfekterade, hihi hoho.

Så var det dock min tur att sticka. Det gick ganska bra men tyvärr fick jag ut för lite blod ur min stackars skolkamrat, och sen testade jag med att trycka in nålen lite längre på honom men det var ingen höjdare för det gjorde tydligen ont. Så då fick jag ta ut nålen och sticka honom i andra armen istället. Det gick mycket bättre och jag fick ut en rejäl mängd blod. Det svåraste var att trycka in röret i den där grejen och samtidigt hålla emot så man inte kör in nålen längre... Men det gick som sagt bra, det var inte så svårt faktiskt, bortsett från min misshandel vid första försöket.

Min gamla lärare från histologin, Annica Dahlström är på ropet i diverse media, då hennes bok har kommit ut. Hon säger bl.a. att män är sämre på att städa eftersom deras hjärna är byggd så, och att bisexualitet är en modenyck, samt att kvinnor är bättre mödrar p.g.a. deras hjärnors utformning.

Annica Dahlström är en riktigt rolig figur. Jag har respekt för hennes forskning. Jag litar mer på en hjärnforskare än nån feminist-kommunist som sitter och uttalar sig om saker hon inte förstår. Sen tror jag dock att miljön påverkar mer än vad vi tror, och att människan är mer benägen till förändring. Det ligger ju i människans natur att slå ihjäl folk vi inte gillar, men även om vi kanske vill det ibland så har vi lärt oss tygla dessa instinkter.

Det jag minns mest av Annica Dahlström är en fråga hon ställde på min histologitenta. Den löd: "Nämn ett ämne som verkar både endokrint och som transmittor". Jag svarade "Noradrenalin", vilket är rätt svar. På detta svar fick jag 0,5/2 p. Jag har i efterhand tänkt mejla henne och fråga henne vad hon tänkt för svar, men eftersom det gått nästan 2 år så känns det lite onödigt, dessutom fick jag godkänt på tentan.

Hon är också känd i vår klass för att hon hållit den kanske mest obegripliga föreläsning som någonsin skådats.

Dessutom rekommenderade hon att man skulle ta Magnecyl koffein när man kände sig lite trött. Det brukade hon göra nämligen.

Nu är det Poirot!