måndag, december 18, 2006

Idol-Markus i Nordstan

Idag gjorde jag misstaget att spatsera genom Nordstan mitt på dagen. Och när jag kommer upp för rulltrappan vid Hemköp så ser jag idol-Markus stå på en scen och sjunga för full hals. Det var totalt omöjligt att försöka ta sig fram så jag fick liksom slinka iväg på sidan längs med skyltfönstrena på Åhléns. Det var en massa fjortisar som stod framför scen och tog bilder och dant. Han sjöng väl ganska bra kan jag tänka mig, men det var dåligt ljud tyckte jag. Sen är det där inte alls min musiksmak. Dussinproducerad light-pop och med en sångare som har allt annat än karisma. Ingen av de "artister" som slunkit ur idolfabriken har lyckats egentligen, med undantag för Darin. Han har ju åtminstone utstrålning till skillnad från Peter och Agnes och Mattias och allt vad de andra heter. Darin tjänade för övrigt 550 000 kr förra året. Han är 19 år. Det är ungefär vad jag beräknar tjäna om 10-15 år i bästa fall.

Jag, bitter? Nej nej...

Justja, sen skulle mat-Laila signera sin bok på Åhléns bokhandel. Men lyckligtvis lyckades jag fly innan folkstormningen. Jag hittade inte en enda julklapp, men jag har en grej som jag tror jag har hittat en grej till som jag ska köpa. Annars börjar jag bli rätt nöjd faktiskt.

Jag hittade en jättebra ny realityserie på MTV som gick igår. Den handlade om att de tog några avdankade pojkbandsstjärnor och satte ihop dem i en ny grupp som skulle slå världen med häpnad. Gruppen heter "Upper Street" och består av en kille från 911, Danny från New Kids on the Block, en snubbe från Another Level och negern från S Club 7. Låten de skrev var en av de sämsta jag hört, ingen hitpotential alls. Den släpptes sen i oktober och gick in på 35:e plats på singellistan i England. Efter det har ingen hört nåt från dem. Det blev tydligen ingen skiva. Hallå, de kunde ringt vilken svensk låtskrivare som helst som skriver idoldussinpopen och bett dem göra en hit. Låten som Upper Street lanserade hette "The One" och lät som typ låt 12 på nån B-artists skiva. Senast jag kollade så måste man ha en absolut bombhit om man ska kunna slå. Men de där avdankade 'stjärnorna' envisades med att skriva låten själv, och då kunde man ju räknat ut hur det skulle gå... Nåja, bra underhållning var det iallafall. Men nästa gång, ring Max Martin eller Jörgen Elofsson.