tisdag, januari 23, 2007

Doktor Hus


Jag har börjat följa en TV-serie. Jag brukar inte följa serier, och allra minst amerikanska TV-serier, men jag har dock känt mig så illa tvungen att börja följa diverse sjukhusserier, då det kan vara allmänbildande. Jag har gjort upptäckten att man kan ladda hem TV-serier på nätet i oslagbar bildkvalitet. Filmerna är i widescreen vilket passar min widescreen-data perfekt, och eftersom den är 17 tum så är det nästan som att titta på en liten fin LCD-TV.
Iallafall, serien jag börjat följa nu heter House och visas för närvarande på Kanal 5. Jag har börjat från första avsnittet och har redan klarat av tre stycken. Seriens uppbyggnad är samma i varje avsnitt. Det börjar med att en ung människa, som ser ut som en fotomodell blir sjuk på något sätt och sen ska dr House och hans tre kamrater på sjukhuset försöka luska fram vilken sjukdom det rör sig om. Och det är inga vanliga grejer... hittills har det varit en mask i låret som gett symtom i hjärnan, en kille som fått sin hostmedicin förväxlad med gikt-medicin på apoteket med hemska påföljder samt ett latent mässlingsvirus som ligger och spökar. Sen är det coola dataanimeringar på sjukdomarna.
Som medicine studerande så börjar jag omedelbart försöka diagnosticera patienterna, det är faktiskt riktigt kul!
Nåja, karaktärerna i serien måste vara de plattaste, tråkigaste idioterna som förekommit på TV. Jag fattar inte hur skådespelarna lyckas... eller skådespelare, två av Hugh Lauries (alltså dr House, han är engelsman förresten och spelar i Black Adder, bisarr kombination, här är han amerikans cyniker) kompanjoner är fotomodeller. Det är en man och en kvinna (till vänster om Hugh) och de ser så jävla bra ut att jag blir förbannad. De förlorar också all trovärdighet som doktorer. Kanske blir jag förbannade för att karaktärerna är så platta. De skulle utveckla dem lite... som de gör i Sopranos... men det kanske kommer? Första säsongen består av 22 avsnitt och jag har bara hunnit med 3... puh, måste hinna.
Förutom att två av kompanjonerna, tillika patienterna (en kvinna i första avsnittet, en man i andra avsnittet och en man i det tredje) spelas av personer med absolut perfekt utseende, så är den medicinska trovärdigheten lika med 0. dr Houses tre kollegor gör allting själva! De tar alla prover själva (var är sjuksköterskorna?), de analyserar biopsier (patologer anyone?), de gör till och med kirurgiska ingrepp!!!!!!! (kirurgerna är arbetslösa på det sjukhuset?).

Nåja, trots att serien egentligen är totalt värdelös så kan jag inte sluta kolla. Främst för att den är så snyggt filmad och passar bra på min fina LCD-data. Sen gillar jag Hugh Laurie. Sen lär man sig faktiskt endel också!
Förresten, om dr House betedde sig så som han gör mot patienterna så skulle han bli HSAN-anmäld 100 gånger om och fälld så det bara skriker om det.

Sen har jag laddat hem första säsongen av Rome också. Jag började titta lite på den serien i julas, men det var nog någon senare säsong. Jag gillar romarriket, och är lite fascinerad av den. Kanske är den lika allmänbildande som House?

2 Comments:

Blogger Niklas Udd said...

Men fasanen då... Jag hoppas verkligen att du köper serierna du laddar ned!

För övrigt följer jag också House mer eller mindre. (Milliecent gillar den.) Det var intressant att höra dina åsikter. Vi pratade nämligen lite om det där i går, när serien gick på TV4(!), alltså hur trovärdigt det är. Vad säger du om själva diagnoserna då? Hur trovärdiga är de?

När det gäller Rome har jag hört att den ska vara väldigt bra. Du får säga vad du tycker när du har sett lite mer av den.

10:41 fm  
Blogger Andy said...

Köper!? De ska vara glada att jag inte tar betalt för att titta på den där skiten de visar...

Sen kan man faktiskt inte köpa alla serier. Det skulle dock varar roligt att se vad som händer om man skulle bli stämd av nåt multinationellt företag... eller inte...

Du har rätt... TV4 var det... sic liksom...

Diagnoserna de ställer i House är helt otroliga... Iallafall i de första 4 avsnitten jag sett... jag antar att de inte blir mindre fantastiska ju längre serien fortskrider... Fast det som främst fascinerar mig är att de verkar få in värsta superfallen dagligen till det där sjukhuset!

7:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home