måndag, juli 09, 2007

Ica Maxi luras!

En sak som jag irriterar mig så asmycket över är en grej som jag började tänka på när jag började handla på Coop Forum. Alla de där stormarknaderna som Coop Forum och Ica Maxi försöker få mig att handla en massa mer än vad jag ursprungligen har tänkt genom att erbjuda varor till erbjudanden à la "2 för 40 kr". Vid en första anblick tror man att man gör en bra affär, men vid närmare eftertanke ser man att en vara kostar 20.90 kr. Alltså sparar man hela 1.80 kr på att köpa två varor!

Det här exemplet gällde idag när jag köpte Bran Flakes då man fick köpa 2 för 40, och ett paket kostade 20.90 kr.

Kolla på det närmare när ni handlar. Man "sparar" högst ett par kronor. Och då kunde man ju lika gärna ha köpt varan efter att man förbrukat den första. För man har ju liksom legat ute med kapital till företaget som de har fått ränta på under den tiden tills dess att man skulle köpt varan igen.

Och sen irriterar jag mig på att varor som man ofta köper 2 eller fler av, aldrig har den här typen av erbjudanden. Jag tänkte handla kaffe, och där är det ju bra om man kan utnyttja detta, då man alltid har kaffe hemma, till skillnad från t.ex. "köp 10 tuber med citronmajonnäs för endast 149:50, spara hela 12 öre per tub!". Citronmajonnäs går ju inte åt särskilt mycket. Men affärerna undviker konsekvent att ge mängdrabatter till förbrukningsvaror som vi köper mycket av.

Så sprid evangeliet. Köp aldrig mer än du behöver! De försöker bara luras!