torsdag, oktober 26, 2006

Lugnet före stormen

Igår var jag på en obduktion igen. Det var faktiskt första gången som jag blivit ganska illa berörd av det jag sett. Jag kan givetvis inte börja babbla om det här på nätet, det skulle inte vara särskilt lämpligt, men ni får ta mig på orden. Jag har också märkt att obducenterna andas genom munnen när de är in action så att säga.

Sen har jag dragit på mig en liten förkylning av något slag. Det är verkligen bra tajming eftersom jag sitter och försöker proppa min hjärna full med en massa kunskap. Jag var tvungen att ta en liten rast idag vid kl10 för att slumra till lite, så trött var jag. Sen drogade jag mig med en extrastark Ibumetin (400 mg) och tog mig en kopp te för att vakna. Det funkade ganska bra, nu känner jag mig lite piggare och ska väl orka läsa fram till kl 17 minst, och sen får vi se hur mycket det blir på kvällen. Brukar inte bli så mycket om jag känner mig rätt.

Det har regnat hela dagen, och jag sitter och avvaktar den stora stormen som ska komma. Den skulle tydligen dra in över västkusten på eftermiddagen/kvällen, men som det ser ut just nu så är det i princip vindstilla. Det har dessutom börjat ljusna lite.

Kanske är detta det berömda "lugnet före stormen".

Alltså, det är så mycket information som ska proppas in i skallen så det är inte sant. Jag är lite tveksam till hur jag ska kunna klara av detta. Det tar sån jäkla tid att försöka få in allt i huvudet också. Man kan sitta en hel timme med ett kompendium, och då har jag säkert ett 30-tal andra kompendier att gå igenom, och dessutom glömmer jag bort allt direkt efteråt. Jag har dock en taktik denna gång och det är att göra gamla tentor. Jag gör dem ganska grundligt, och sen när de frågar: "Vilken är den vanligaste typen av njurcancer?", då skriver jag ner allt om alla typer av njurcancrar. Ganska smart va? Gäller bara att jag hinner jobba igenom all information som sagt.