onsdag, oktober 25, 2006

Jorden? Jag ger den 50 år...

Jag har på senare tid börjat oroa mig för tillståndet i världen. Vi kan ju redan idag märka hur konstigt vädret har blivit. Vissa säger att det är tillfälligheter och naturliga variationer i vädret, men även om det är det så kan vi konstatera att det bara blir varmare och varmare för varje år som går. Ett varmare klimat, som jag tror beror på utsläpp av växthusgaser, leder till att vattennivån ökar eftersom vattenmolekylerna expanderar vid värme. Inlandsisarna smälter också. Holland kommer dränkas i vatten och Bangladesh lär ju utplånas.

Om det fortsätter att bli varmare så kommer också klimatet vid Medelhavet bli så pass obebobart att det endast är norra Europa som kommer ha ett behagligt väder. Det kommer komma enorma flytkingströmmar upp till Norden från Sydeuropa.

Men det ABSOLUT värsta som kan hända är när tundran i Ryssland börjar smälta. Det som händer då är att metangasen som finns lagrad i jorden kommer släppas ut i luften, och det är en gas som är flera gånger starkare än vanliga växthusgaser. Om metangasen släpps ut innebär det slutet för allt liv. Jorden kommer bli obebobar. Syret kommer försvinna, växtligheten kommer dö, och det kommer bli så ofattbart varmt att människor inte kommer kunna leva.

Om vi fortsätter med växthusgasutsläppen så är detta inte bara en möjlighet, utan det är faktiskt vad som kommer hända. Och när vi väl satt bollen i rullning så finns det ingen möjlighet att stoppa det.

Jag skulle ge jorden ungefär 50 år. Mig kommer det inte drabbas nämnvärt... jag kommer ändå hinna bli 73 år, vilket måste klassas som en ganska bra ålder.

Imorrn kommer det komma en ny storm in över Sverige, möjligen i "Gudrun-klass". Jag har en liten klump i magen, och det är inte enbart p.g.a. tentan nästa vecka...