söndag, oktober 22, 2006

Utflykt

I helgen har jag varit på en liten utflykt bort till Kållered och blivit bjuden på middag. Trevligt som alltid. Det känns nästan som en liten minisemester när man får komma bort sådär, från vardagens tristess och få lite miljöombyte. En grej som jag märkt att jag saknar när jag bor i Göteborg är tillgången till en bil. Det är jätteannorlunda att åka bil. Jag har ju faktiskt bara åkt ett par gånger de senaste två månaderna, så det blir en liten högtidsstund. Tänk att ha en bil, att ta sig vart man vill, när man vill utan att behöva passa tiden till nån dum spårvagn.

Det första jag ska göra när jag får ett jobb är att köpa en bil. Det kan jag minsann lova. Sen ska jag bojkotta all kollektiv trafik för all framtid. Kanske möjligtvis undantaget tåg och flyg.

Det är jättekonstigt med spårvagnarna. Av nån anledning så har alla spårvagnarna på morgonen börjat bli smockfulla. Spårvagnarna är det första jag ska bojkotta när jag får bil. Idag var det en som hostade jättemycket. Det känns som om alla hostar hela tiden och sprider sina baciller.

Sen kör de ofta med halva spårvagnar på 10:ans linje av nån jäkla anledning. Jag har inte förstått varför. Det kan ju inte vara så att det är brist på spårvagnar!?!

Jag såg nånstans att de gamla rishögarna som fortfarande trafikerar Göteborg är från mitten av 1960-talet. Alltså drygt 40 år gamla! Är inte det rätt patetiskt?

Jag fick åka den nya italienska spårvagnen häromsistens. Den var ganska fint, fast jag irriterade mig på att den tjöt så mycket. Det lät som om den höll på att gå sönder, och sen luktade det bränt av bromsarna också.

Sen har jag funderat på en annan grej. När man ska gå över ett övergångsställe med både röd/grön gubbe och ett trafikljus speciellt för cyklar, varför blir det då rött på cykelövergången INNAN det blir rött på övergången där man ska gå till fots? Det borde ju rimligtvis vara tvärt om! Det går ju fortare att cykla över vägen, så därför borde ju fotgängarna får rött FÖRE cyklarna så det blir en större marginal tills dess att bilarna kommer. Cyklarna hinner ju över ändå...

Så många frågor, så lite tid...

Snart är det Sopranos. Undrar hur det går?