onsdag, mars 28, 2007

Kallelse till AstraZenecas bolagsstämma

I egenskap av aktieägare i det eminenta bolaget AstraZeneca, så har jag fått en kallelse till bolagsstämman. Jag får välja mellan att anmäla mig till stämman i Annexet Globen, kl15.30 den 26 april, eller om jag verkligen vill så kan jag åka till den stämman som går av stapeln samtidigt i Kensington Town Hall i London.

Sedan får jag kryssa i en massa olika saker. Jag får bl.a. välja om jag är för eller emot "Bemyndigande av styrelsen att utge begränsade donationer till politksa organisationer inom EU". Jag är inte riktigt säker på vad det innebär egentligen.

Sedan får jag kryssa i om jag är för eller emot omval av olika styrelseledamoter, typ Jane Henney och Marcus Wallenberg. Jag ser redan rubrikerna framför mig: "AC stjälper Wallenbergs planer på omval".

Och så har jag fått en massa röstkort av olika slag. Jag förstår inte riktigt vad de är till för, men ändå.

Så står det också att det kommer att serveras en lättare förtäring både vid mötet i Stockholm och London. Undrar vad det kan vara, en salladstallrik? Baguetter? Kaffe och Bulle? Hummer och Ostron? Hmm... Bara detta är en anledning att gå på stämman säger jag. Problemet är att jag inte orkar åka iväg till Stockholm den 26 april bara för det, men det skulle nog vara riktigt kul.

En annan grej som jag inte riktigt fattat, det är hur jag kan ha så mycket makt över de här besluten? Fast det är massa streckkoder på papprena, så mina röster måste väl motsvaras av det antal aktier jag har i företaget? Nåt annat vore ju konstigt... Att jag ska ha lika mycket att säga till om som Wallenbergarna.

Å, Wallenbergare är gott. Så ska det vara ärtor och rårörda lingon till. Och en kall öl! Men det måste vara gjort på kalvfärs, nåt annat duger inte!