lördag, april 21, 2007

ESC-Mania II

11. Albanien (Frederik Ndoci – "Hear my Plea") 0 poäng
Å herrejösses. Om jag kunde sätta minuspoäng skulle jag göra det. Det här är något av det gräsligaste jag någonsin sett. Det är så gräsligt att det hela mer liknar ett skämt. Hans mustasch! Hans röda sammetskostym! Den gamla tanten med de teatraliska blickarna! Han är säkert jättestor stjärna i Albanien. Men för mig liknar han en gammal väderbiten pedofil hämtad från 70-talet.

12. Danmark (DQ – "Drama Queen") 1 poäng
En man som klätt ut sig till kvinna sjunger en intetsägande bögdiscolåt. My god, Christer Lindarw kom tillbaka, allt är förlåtet! Tyvärr har jag lite onda aningar om den här låten… jag misstänker nämligen att den kan lyckas…

13. Kroatien (Dragonfly feat Dado Topic – "Vjerujem u ljubav") 0 poäng
Jag får ungefär lika stor tillfredsställelse av att höra den här låten, som att sitta i en knökfull spårvagn I 30 graders värme tillsammans med en skolklass med problembarn från Biskopsgården.
Äldste deltagaren någonsin i ESC. Och en tant som sjunger falskt som en gris. Fy fan vad dåligt!

14. Polen (The Jet Set – ”Time to Party”) 0 poäng
Finns det svarta människor i Polen eller är det nån de har hyrt in? Icke-existerande melodi. Och vi ska inte tala om videon. Den är bara så vulgär på nåt sätt. Den här skulle förbjudas på MTV av smakrådet. Usch, jag får rysningar.

15. Serbien (Marija Serifovic – ”Moltiva”) 3 poäng
Det här är livsfarligt. Om ett balkanland får till en hyfsad låt så finns en mycket stor vinstchans tack vare garanterad 12-poängare från alla ”Former yugoslav republics”. Själva scenframställandet är något av det mest bisarra jag sett. Och hon klär sig som en gris. För övrigt tror jag att den här har en inte alltför försumbar vinstchans.

16. Tjeckien (Kabat – ”Mjala dama”) 0 poäng
Välkommen Tjeckien. Varför har ni inte varit med tidigare? Långhåriga Lordi-kopior sjunger nån sorts lätt-hårdrocksvariant. Jag tycker det här är totalt värdelöst. Melodin existerar knappt, det bara ett långsamt monotont tuggande.

17. Portugal (Sabrina – ”Dansa conmigo”) 1 poäng
Varför är alltid Portugal så jävla dåliga i ESC? De har varit med 40 gånger och kommit 6:a som bäst… Hmm… men i den här låten är jag mest fascinerad över att uttagningen i Portugal verkar äga rum i nån sorts lagerlokal där de ställt upp en massa runda middagsbord. Låten låter som lättviktspop med lite salsainslag. Undrar vad de fick för mat under uttagningen? Portvin?

18. FYROM (Karolina – ”Mojot Svet”) 3 poäng
Min första tanke var att hon ser ut som Linda Bengtzing. Tja, i alla fall lite. Lite Balkan, lite Ruslanainslag. Ganska tråkigt och intetsägande, dock har den potential. Men kul att de har en live-orkester i bakgrunden. 12 poäng av Serbien?

19. Norge (Guri Schanke – ”Ven a bailar conmigo”) 1 poäng
Hehe… lyssna på den gamla tantens norska dialekt när hon sjunger: ”you”. Det här låter som nån låt som var med i nån av de svenska uttagningarna för 3-4 år sen. Och som åkte ur. Och vad gör de där två dansarna egentligen?
Det här får 1 poäng bara för att det är så jävla omodernt. Latinopop, herregud, väx upp Norge. Ugh, vad töntig låt! Vem vill titta på en gammal norsk kärring i kortkort sjunga en meningslös Ricky Martin-kopia?

Har låtarna blivit sämre med åren eller är det jag som blivit hårdare i mina bedömningar?

4 Comments:

Blogger Niklas Udd said...

Av de här tio låtarna tycker jag faktiskt inte att det finns så mycket att hämta. Den bästa låten tycker jag dock är Polens. Den är så speciell på något sätt att den sticker ut. Försök genre-bestämma den liksom. Videon stör jag mig också på dock. Först och främst kan jag inte låta bli att tänka på hur den skulle ha varit om killen hade "åmat" sig i utmanande kläder och tjejen varit mer påklädd. Dessutom är den ganska smaklös och helt vanligt konstig.

Men det är klart, Makedonien ligger nog bra till också.

Våra grannländer är ovanligt tråkiga. De brukar ju komma med bra bidrag, men i år är varken Danmark eller Norge speciellt bra enligt mig. Det är ju förresten Tomas G:son som har skrivit Norges låt så det gör ju din kommenar ganska rolig.

10:12 em  
Blogger Andy said...

Ja, det var verkligen dålig standard på just de här bidragen. Men vänta bara på finallåtarna, där har vi ett antal guldkorn att hämta! Jag tror det finns risk för att jag kommer dela ut minst två (!) femmor där...

Sen väntar jag på att få ge min första fyra till någon låt också... jag var nära på Georgien, men vågade inte riktigt...

Att G:son skrivit Norges låt gör ju inte saken bättre... Att norrmännen har den dåliga smaken att rösta fram låten är ju på gränsen till skrattretande...

9:49 fm  
Blogger Andy said...

Och förresten... har du märkt att jag är ovanligt snäll mot östländerna, vilket inte brukar vara likt mig.

Bulgarien, Georgien, Serbien och FYROM är bäst hittills...

9:50 fm  
Blogger Niklas Udd said...

Ja, jag har märkt att du är snäll! Det är bra tycker jag.

Det är förresten lite roligt att vi tycker ganska olika. Det ska bli kul att läsa resten i den här serien.

11:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home