tisdag, april 17, 2007

ESC Mania

Nu har årets begivenhet nått oss. Eurovision Song Contest börjar nämligen närma sig med stormsteg! Så jag tänker roa mig med att ge betyg till alla låtarna, från 0-5, där 0 är det absolut sämsta man kan tänka sig. Knappt så de förtjänar att uppträda.

Jag börjar med de första 10 låtarna:

1. Bulgarien (Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov – Water) 3 poäng
Jag gillade faktiskt denna låten ganska mycket. Den har ett bra beat och även om den är ganska monoton så svänger den helt klart.

2. Israel (Teapacks – Push the button) 0 poäng
Först sjunger han på engelska, sen sjunger han på franska, sen börjar han rappa (?) på hebreiska. Låten är tjafs och löjl. Inga ambitioner över huvudtaget. De tror de är så jävliga roliga men ingen bryr sig om den här skiten de tryckt ur sina anus. En solklar nolla.
Dra åt helvete med er!

3. Cypern (Evridiki – Comme ci comme ca) 2 poäng
Evridiki är min favoritartist från Cypern. Hon var med och hade två kraftiga ballader 1992 i Malmö och 1993 i Millstreet. Då såg hon ut att vara typ 25-30 år… men i den här videon ser hon ut att ungefär vara lika gammal. Låten är ganska tråkig, och jag förstår inte varför hon sjunger på franska.

4. Vitryssland (Koldun – Work your magic) 1 poäng
Temat i år verkar vara att kopiera Lordi och göra det mycket snällare. Hyfsad poplåt, men han är så ful! Det är nånting med ryssar som jag inte kan sätta fingret på… dessutom är han dålig på engelska. Det blir en etta, p.g.a. att engelskauttalet är så patetiskt uselt.

5. Island (Eirikur Hauksson – Valentine Lost) 2 poäng
En Lordiballad, och sångaren ser ut som ett riktigt monster i sitt röda vikingahår. I införprogrammet för ESC så fick denne full poäng av alla gästtyckare. Fan vad löjligt, hade den här låten varit från Moldavien hade den fått 0. Inte särskilt bra alls. En tvåa. Jag tittade förresten på gamla Youtube-klipp från ESC 1991 året då Carola vann, där var Eirikur med och representerade Norge med låten ”Mrs Thompson”. Han såg exakt likadan ut för 16 år sedan…

6. Georgien (Sopho – Visionary Dream) 3 poäng
Jag gillar alla försök till folkmusiksinslag. Trots att låten är riktigt monoton så tänker jag ändå ge den en trea. Jag brukar använda som kriterie om jag kan tänka mig att höra låten igen, och det kan jag tänka mig med denna. En solklar trea på gränsen till fyra! Heja Georgien!

7. Montenegro (Stevan Faddy – Ajde kroci) 0 poäng
HUA! Jag ryser bara jag tänker på den här låten, och det är inte av välbehag. Killen som sjunger har moppemusche. Och låten låter som nåt som Montenegros fjärde bästa låtskrivare kokat ihop i bakfullt tillstånd. En solklar nolla!

8. Schweiz (DJ Bobo – Vampires are alive) 1 poäng
Det här påminner mig lite om Rönnbydiskona -94 och -95. Usel engelska och krystad eurodisco. En etta.

9. Moldavien (Natalia Barbu – Fight) 2 poäng
Min första tanke när jag hör den är ”Evanescence”, som jag absolut hatar. Min andra tanke är att det inte är lika mycket som ”Evanescence”. Men det hjälper ändå inte. Jag ger en tvåa och hoppas att hon kan sjunga bra i finalen.

10. Holland (Edsilia Rombey – On Top of the World) 1 poäng
Hur kan man rösta fram en sån här låt egentligen? Den låter ungefär som en låt som skulle kommit näst sist i en svensk deltävling till melodifestivalen. Detta är anledningen till att västländer aldrig vinner ESC nuförtiden…Holland kan stoppa upp sin finalplats nånstans.

Så, då var det klart. Kom gärna med åsikter!

3 Comments:

Blogger Niklas Udd said...

Jösses så ambitiöst! Bra!

Jag håller faktiskt inte riktigt med vad det gäller Schweiz, men det kanske är för att jag är lite inne på det här med vampyrer. (Buffy sätter sina spår.)

Jag ser fram emot fortsättningen!

11:06 em  
Blogger Andy said...

Japp! Håll utkik efter fortsättningen... Vi får se om jag orkar bara!

Du kan väl också göra en betygssättning förresten?

5:46 em  
Blogger Niklas Udd said...

Jag vet inte riktigt om jag ska våga mig på en betygsättning själv, men kanske. Jag blir i alla fall lite sugen när jag läser dina kommentarer. Jag ser förresten fram emot att du ska betygsätta Ukraina. :)

Jag kan börja med att kommentera lite här.

* Bulgariens låt tycker jag inte är så jättebra. Däremot kommer jag att tänka på Control med Traci Lords när jag hör den, vilket är lite konstigt eftersom de är ganska olika.
* Israels blandning av språk är verkligen konstig, men ärligt tycker jag att den hebreiska rappen är bäst.
* Vad det gäller Island håller jag helt med om att den nog inte hade fått ens i närheten av så bra betyg om sångaren inte varit i studion. Jösses! (Och så gnäller vissa på att "östländer" ger för höga poäng till varandra.)
* Jag står fast vid att Schweiz är bra. Go Rönnbydisko!
* Efter att du sagt att Moldaviens bidrag låter som Evanescence var jag tvungen att lyssna igen. Det ligger något i det. Och eftersom jag gillar Evanescence ger det plus i kanten för låten.

6:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home