söndag, maj 13, 2007

ESC (1956-2007) RIP

Först skulle jag vilja utbringa ett ärligt menat 'grattis' till Serbien. Det var en vacker låt som faktiskt förtjänade att vinna. Och jag ser det som progressivitet att en lesbisk tant från Balkan kan vinna hela tävlingen med en låt som handlar om homosexualitet.

Nu ska jag börja spy lite galla.

Jag kan säga att om Sverige hade skickat samma låt, med samma artist som Serbien (med enda skillnaden att hon sjöng på svenska), så hade den utan tvekan hamnat runt 20:e plats. Anledningen är att Sverige inte har tillräckligt med kompisar som kan rösta på oss. För detta är vad tävlingen har kommit att handla om.

Ett annat intressant scenario: vad hade vi sagt om Storbritannien hade skickat samma bidrag som Ryssland skickade, fast på engelska. Vi hade bannat dem och tyckt att de skymfar tävlingen och inte bryr sig ett skit genom att skicka en medioker poplåt med obegåvade sångerskor.

Hade The Ark varit från Ryssland så hade de absolut kommit topp 3.

etc etc. Man kan hålla på hur mycket som helst med såna hypotetiska tankeexperiment, men faktum är att detta illustrerar att bidrag från vissa länder inte kan vinna. Och detta gör tävlingen djupt orättvis.

En annan grej är att länder som Turkiet som har mycket invandrare runt om i Europa, också får en massa oförtjänta poäng. Turkiet fick alltså 12 poäng av Frankrike, Holland, Belgien, Storbritannien och så Tyskland givetvis. Det är patetiskare än patetiskast. Vi måste ta bort telefonröstningen, och det nu!

Jag har hållt ganska god min de senaste åren, för jag har tänkt att det ska jämna ut sig med åren. Men trots att vinnarna de senaste åren faktiskt har varit ganska välförtjänta, så kan man inte komma ifrån att det har spårat ut totalt. Det är inte roligt längre.

Man kan titta på resultaten på Wikipedia, hur länderna röstade och det finns ganska mycket mystiska grejer där. Spanien gav Rumänien 12 poäng! Rumänien? De lallande töntarna utan melodi...

Armenien fick också supsekt mycket röster. Det bidraget måste ha varit ett av de sämsta i årets startfält. Ändå lyckades de komma 8:a, före The Ark!

Och de som säger att tävlingen ändå är rättvis, kan ta en närmare titt på de sista åtta placeringarna:

24. Irland
23. Storbritannien
22. Frankrike
21. (Litauen)
20. Spanien
19. Tyskland
18. Sverige
17. Finland

Detta är humor på hög nivå mina vänner! 20 spänn till de som ser en gemensam nämnare mellan dessa länder.

Dock tycker jag inte riktigt att det är dags att dra sig ur tävlingen. Vi ger den en chans till. Sen går vi ihop med de andra västländerna och ordnar en riktig musiktävling. Det är trots allt vi som har pengarna, och det är vi som producerar tävlingen.

Ett annat förslag som jag har är att dela upp Storbritannien i England, Wales, Skottland och Nordirland. Och sen lägga till San Marino, Monaco, Luxemburg, Liechtenstein, Färöarna och Grönland. Så kan det bli lite mer balans.

2 Comments:

Blogger Niklas Udd said...

Eftersom statistik är så roligt har jag också räknat lite. Jag är inte helt säker på att uppgifterna stämmer, men jag tror det.

81-85 kom Sverige på platserna 10, 8, 3, 1 och 3. I genomsnitt blir detta 5.
91-95 gällde platserna 1, 22, 7, 13 och 3, vilket blir 9,2.
01-05 kom vi 5, 8, 5, 6 och 19. Genomsnittet blir 8,6.

I det stora hela har alltså mer förändring skett mellan 80-talet och 90-talet snarare än mellan 90-talet och 00-talet. (Ännu bättre vore att räkna för hela årtionden och inte bara första halvan, men jag har inte alla siffror här. Vilken position kom vi på förra året? Trea?)

Något som är riktigt intressant tycker jag dock är det här med semifinal. De senaste åren har det gått väldigt bra för de som varit i semifinal. Av årets tio bästa kom sju från semifinalen. (Detta talar lite emot teorin om att det bara är samma länder som röstar på varandra hela tiden, då det måste ha gått dåligt året innan för att komma till semifinal.)

Att dela upp Europa lite mer är dock en bra idé. :) Gotland exempelvis borde få rösta för sig (på Sverige alltså, inte annars). Det är ju ganska uppenbart att Serbien och Montenegro delade upp sig för att lättare kunna vinna tävlingen.

10:02 fm  
Blogger Andy said...

Mmm... och är det inte lite skumt att Serbien/Montenegro delade sig DAGEN efter att Lordi vann ESC i Aten 2006?

De fattade liksom att, "oj, vi måste nog dela oss för att vinna denna tävlingen"...

9:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home