måndag, maj 07, 2007

ESC Mania IV

1. Bosnien Herzegovina (Maria – Rijeka bez imena) 3 poäng
Jag gillar faktiskt balkanballader lite… men bara lite… Risken finns ofta att det blir alldeles för tråkigt. Och den här ligger på gränsen. Men hon som sjunger verkar vara ganska trevlig.

2. Spanien (D’Nash – I Love You Mi Vida) 1 poäng
Oh my god. Det här låter precis som om Thomas G:son skulle ha skrivit den här låten… eller vänta ett tag, han har ju faktiskt skrivit den här låten! Usch så konstlat och plastigt. Lite kuriosa: En av sångarna ser exakt ut som svenske fotbollsspelaren Chippen Wilhelmsson.

4. Irland (Dervish – They Can’t Stop The Spring) 5 poäng
Åh! Välkomna tillbaka till Eurovision Song Contest Irland! Vi har saknat er! När jag var liten så vann Irland alltid, och de gjorde det med fantastiska ballader. Och jag är en complete sucker för irländsk musik, och det här är helt fantastiskt! En solkklar femma! Jag hoppas verkligen den här vinner och Irland får sin åttonde seger. Jag tycker det borde vara lag på att Irland måste skicka såna här bidrag varje år. Med flöjter och banjo och allt vad det är. Och bodhran. Det är en sån där trumma… Jag njuter!

5. Finland (Hanna – Leave me alone) 1 poäng
Lägg ner med den här jävla hårdrockspopsskiten nu… Usch och fy! Dålig Evanescence-kopia eller vad det nu ska föreställa. Lordi vann förra året, det här är ett år för sent! Jag blir bara deprimerad av det här.

9. Litauen (The 4Fun – Love or Leave) 0 poäng
Introt påminner lite om Hotel California. Sen slutar alla liknelser. Den här låten har ingen uppbyggnad, inga verser, ingen refräng, inget stick, ingen tonartshöjning. Och då blir det en solklar nolla!

10. Grekland (Sarbel – Yassou, Maria) 2 poäng
Alltså, man hör när det är svenskar som skrivit en låt. Svenska låtskrivare verkar leva kvar i Cheiron-eran från slutet av 90-talet, då vi producerade hits åt Britney Spears, Backstreet Boy, Westlife, Ricky Martin, Céline Dion. Hmm… lite osäker på Ricky Martin, men ändå. Nåja, det är snyggt och trevligt men så jävla tråkigt.

12. Sverige (The Ark – The Worrying Kind) 5 poäng
Genialiskt. Ok, jag ska medge att jag gillar The Ark, men det här är rent objektivt startfältets absolut bästa låt. De har tagit Waterloos komp och loopat det och lagt på en söt liten 70-tals boogie glamrock. Och det kommer bli ett snyggt shownummer!Det som talar emot den här låten är att vi sjunger direkt i finalen. Eftersom top 10 till 70-80% brukar utgöras av låtar från semifinalen, så kan det bli tufft. Men om gud är rättvis så blir det Scandinavium (ja, det är vår tur) 2008 och Welcome Europe!

13. Frankrike (Les Fatal Picards – L’amour à la francaise) 0 poäng
Vad i? Vad är det frågan om? Vad händer? Frankrike Frankrike, har ni förlorat all er self-respect!? Tar ni in läspande idioter som inte kan prata franska att sjunga era bidrag? Ni har ju 60 miljoner frankophona att välja mellan, och det här är vad ni kommer upp med? Jag är jäääävligt besviken. Eller jaha, det var tillgjort, och skulle tydligen vara roligt. Ok, då vet jag.

15. Ryssland (Serebro – Song #1) 3 poäng
Jag tror det här kan vara en vinnare. När Ryssland har en hyfsad låt så är de livsfarliga tack vare sina många grannar. Och lägg till Georgien i år, som garanterat ger 12:an norrut. När det gäller låten, så känns det ganska modern och trevlig. Det som talar emot är att den är lite enformig. Jag vill dock avvakta och se hur de klarar av att framföra den live. Segern kommer nog ändå att stå mellan denna och Serbien.

16. Tyskland (Roger Cicero – Frauen regier’n die Welt) 1 poäng
Det är bara ett problem med det tyska bidraget. Det är nämligen så att han av någon anledning väljer att sjunga på tyska (tänka sig). Så en snygg och maffig swinglåt blir bara bisarr! Men den är faktiskt bra. Hade den varit på engelska hade det blivit 4:a eller 5:a.

18. Ukraina (Verka Serduchka [Andrii Danilko]) – Dancing lasha tumbai) -37 poäng
Läste jag fel? Tänker väl ni. Får man verkligen ge en låt -37 poäng? Och svaret på detta är att det får man självklart göra. Det här är så patetiskt att jag inte ens orkar bemöda mig. Alltså, jag förstår att det här ska vara jätterolig, och det är det säkert. Men jag tar det här som en personlig förolämpning.Tyvärr tror jag att den här garanterat slutar topp 5. Kanske t.o.m. vinner. 12:an från Ryssland är garanterad.

19. Storbritannien (Scooch – Flying The Flag [For You]) 0 poäng
Innan hade jag tänkt ge den här låten 2 poäng, men efter att jag hörde den på TV:s införprogram, efter Ukrainas bidrag så blev jag övertygad om att den var värd en nolla. Jag rös nästan av obehag för det var så dåligt och inte ens roligt som parodi! Fast lite lite roligt är det när den ena bögen säger: ”would you like some salted nuts sir?”.Men hur kunde den här låten komma före han Justin, sångaren i The Darkness!? Får hoppas att Morrissey deltar nästa år. Han fick förfrågan detta året efter att han sagt att han vill vara med i ESC, men hoppade av i sista minut.Hmm… men England är alltid England, och ett flygplanstema är alltid ett flygplanstema!

20. Rumänien (Todomondo – Liubi Liubi, I Love You) 0 poäng
NEEEEEEEEEEEEJ!! Ta livet av mig för fan… Jag blir alldeles svag i kroppen. Ni kommer ihåg att jag förut gav poängavdrag när de sjöng på två olika språk. Så vad väntar ni då när de sjunger på 20 olika språk? Och dessutom glömde de svenskan. NOLL!! Och dö.

23. Armenien (Hayko – Anytime You Need) 2 poäng
Usch, nu är jag trött på att betygsätta låtar. En till balkanlåt. Eller justja, Armenien ligger inte på Balkan, men ni fattar. Ganska bra låt men bara ett aber: 2:28 in i låten byter han språk. Varför i helvete kan de inte nöja sig med ett språk? Inte en enda låt som blandar språk har vunnit. Så meningslöst!

Puh, då var det klar. Så Irland och Sverige är alltså mina favoriter. Jag hejar lite på Irland fakitiskt. Det är dags att tävlingen äntligen ända sedan 2001 återvänder till ett västeuropeiskt land.

1 Comments:

Blogger Niklas Udd said...

Bosnien Herzegovina: Personen som sjunger är lite lik en person jag känner, vilket är läskigt. Jag tycker dock den här låten är ganska tråkig på något sätt.
Spanien: Jag tycker den här låten är bättre än G:sons andra låt i alla fall. Och pojkband kan väl aldrig vara fel?
Irland: Jag tror faktiskt inte den här låten kommer att vinna, även om den är bra. Undra hur det blir på scen (utan målande barn)...
Finland: Jag tycker den här låten är ganska bra. Nu kommer jag inte ihåg alla Finlands bidrag, men det här är kanske det näst bästa någonsin. Det här är en rolig och/eller oroväckande trend.
Litauen: Jag hade väntat mig att The 4Fun skulle vara ungefär som Cosmo 4 eller något. Det här var inte alls vad jag hade väntat mig och nu blev jag mest förvirrad.
Grekland: Jag hörde på P3 att det bara är tre länders vars bidrag till ESC fortfarande ligger på de nationella hitlistorna. Länderna var Schweiz, Sverige -- och Grekland. Något finns det nog med den här låten, men det är ingen personlig favorit.
Sverige: Jag är inget The Ark-fan. Bland annat tycker jag att de är lite väl stöddiga ibland (eller så är det media som förvanskar vad de säger?). I alla fall måste jag säga jag gillar den här låten. Videon är dock mycket, mycket konstig.
Frankrike: Blandningen av franska och engelska ger mig nostalgitrippar, men bortsett från det var det nog inte så himla bra. Fint förresten att de försökte namedroppa så mycket franska saker som möjligt. Eller vad sägs om det här?
I remember nice girl
Last summer you were so pretty
I remember us, the Eiffel Tower

Ryssland: Ryssland rockar riktigt rejält! Det enda lite underliga är väl det långa mellanpartiet som kanske gör sig bäst i en video (där något händer) än på exempelvis radio. Det känns lite som att låten bara stannade av då.
Tyskland: Nej du, det här var inte bra.
Ukraina: Det här är extremt konstigt. (Läs gärna texten.) Jag tror inte jag kan säga mer än så faktiskt.
Storbritannien: När jag hörde den här låten först tänkte jag att den var väldigt dålig, men jag har ändå velat lyssna på den flera gånger. Det är något charmigt med den helt enkelt. Och nu är den rätt okej... Jag tror Storbritannien förlorar lite på att deras låt bara kommer att spelas en gång (ibland är det inte så bra att fuska sig till finalplatser).
Rumänien: Jag tänkte säga att den här låten är lite konstig, men nu när den spelas strax efter Ukraina är nog inte det ett giltigt omdöme. Fast visst är det kul att de sjunger om att åka till Italien när videon innehåller brittiska landmärken (de italienska kommer i och för sig, fast först efteråt).
Armenien: Det här var en väldigt anonym avslutning på ESC. Låten sticker inte ut, känns det som.

11:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home