lördag, april 28, 2007

ESC Mania III

20. Malta (Olivia Lewis – Vertigo) 4 poäng
Jag vet inte riktigt jag... Jag kan inte sätta fingret på det, men det är något med den här låten som får mig att fastna totalt. Jag vet exakt vilken ton det, det är tonarten när hon sjunger ”loving you gives me vertigo” i första versen som får mig att vilja höra den här låten en massa gånger till. Den har förgiftat mitt sinne. Jag är nära att sätta en femma, men jag måste försöka streta emot. Det kommer bli svårt, men jag ska försöka. Sen alltid skönt med en person som har engelska som modersmål, istället för alla ryssar och balkaner som sjunger på sin hemsnickrade engelska.

21. Andorra (Anonymous – Salvem el món (Let’s save the world) 2 poäng
Tack Andorra. Det här var riktigt uppfriskande faktiskt! Inte riktigt min musiksmak, men alltid kul med lite variation i livet. Det här blir en trea. Dock tror jag att det här kommer bli total katastrof under själva finalen. Man märker redan i den förinspelade versionen att killen inte kan sjunga. Sen fattar jag inte varför man ska blanda språk. Totalt meningslöst och det retar mig! Aha, se där, nu måste jag dra av ett poäng för det. 2 poäng till lill-Andorris.

22. Ungern (Magdi Rúzsa – Unsubstantial Blues) 4 poäng
Fantastisk video. Och sen är det här också enormt uppfriskande. Om hon hade kunnat prata engelska så hade den fått 5 poäng, men nu blir det ”bara” en fyra. Mer blues åt folket!! Heja Ungern! Jag har inte så mycket mer att säga… bra gjort… liksom…

23. Estland (Gerli Padar – Partners in Crime) 1 poäng
Den här tanten/kvinnan, vet inte riktigt vad det är, ser ju riktigt läskig ut när hon spänner blicken i kameran. Urk, ingen star quality alls. Hon gör nånting med huvudet, hon liksom sänker blicken på nåt hemskt sätt. Och lyssna på hennes engelska uttal! Jag känner igen det här sättet som balter uttalar engelska. Kan inte riktigt beskriva, men det hörs när hon säger: ”partNERS”. Just det där ”ners:et”, vittnar om kraftig balt-dialekt. Alla r överhuvudtaget nu när jag tänker på det. Så usch och fy… bye bye…

24. Belgien (The Krazy Mess Groovers – LovePower) 4 poäng
Det här är bra. Det här låter nästan som mitt favoritband The Brand New Heavies, med sin poppiga funk. Det enda jag reserverar mig mot är att de har så jävla löjliga kläder på sig. Nästan så att det blir lite parodi. Hade varit en klar femma om de hade haft på sig en enhetlig klädstil med typ svarta modernt skurna kostymer. Tack Belgien! Jag blev glad. Men för i helvete, skänk de utsvängda brallorna till UFF. Eller Myrorna.

25. Slovenien (Alenka Gotar – Cvet z juga) 1 poäng
Usch vilken vidrig kvinna. Jag kommer drömma mardrömmar om henne inatt. Glas kommer spricka i Hartwall Arena. Jumbotronen kommer singla ner från sin plats där uppe i taket och döda ett handfull bulgarer och magyarer. Jag ger ändå en etta för att hon kan sjunga.

26. Turkiet (Kenan Dogulu – Shake it up shekerim) 3 poäng
Det är en ganska konventionell poplåt, men den ska ha kredit för att den känns någorlunda modern. Han kommer säkert ösa på där på scenen, och jag skulle nog hålla det här som en av favoriterna till slutsegern. Solklar finalplats i alla fall…

27. Österrike (Eric Papilaya – Get a Life, Get Alive) 1 poäng
Österrike bjuder på rock-pop à la John bon Jovi. Ganska tråkigt, ganska ointressant, ganska oinspirerande. Det går in genom det ena örat och ut genom det andra, som så mycket annat i den här tävlingen. Oj, jag gäspade nyss när jag hörde denna låten… det är inte ett bra tecken. Ett.

28. Lettland (Bonaparti.lv - Questa Notte) 0 poäng
Oj oj. Det här är Il Divos elaka styvbrödrer från öststaterna som gaddat ihop sig till en parodi på operaschlagers. Fy vad dåligt det är. De kan ju inte ens sjunga!!! Ska det där föreställa opera eller? Hoppas de ramlar och tappar hattarna. Eller nåt.

Så, då var semifinalbidragen färdigbetygsatta. Jag tycker att jag har varit väldigt generös den här omgången. Men vänta bara till nästa program med finalbidragen. Där kommer inte mindre än två femmor att delas ut! Kanske till och med fler, om jag känner för det.

1 Comments:

Blogger Niklas Udd said...

Jag har varit en dålig människa och inte lyssnat igenom alla låtar förrän nu. De är dålig stil av lärare och dylikt att lägga tentor och liknande så här nära ESC. I dag ska jag dock lyssna igenom de sista låtarna.

Malta: Jag håller inte med dig. Jag tycker den här låten är ganska diskret och intetsägande.
Andorra: Minus för att en person rakar av sig håret i videon. Jag tror låten är rätt okej, men jag håller med om att det är synd att de blandar språk. (Intressant att videon slutade med en tant som slog på en trumma. Har vi sett det förr?)
Ungern: Jag tycker inte om den här låten, men det är nog för att det inte alls är min stil. Givet sin stil tror jag dock att den är bra.
Estland: Musiken började bra, men sen tyckte jag att det gick lite utför.
Belgien: Det här är lite om Ungern för mig. Jag tror att låten är bra i sin genre, men den genren gillar inte jag.
Slovenien: "Undra om vi får extrapoäng om vi helt omotiverat bara visar sångarens bröst halva videon." Nja... Pluspoäng dock för att låten är lite fartfylld.
Turkiet: Ibland tänker jag på Justin Timberlake och ibland är jag mest förvirrad. Den här låten har något, men det är en lustig blandning mellan olika stilar. Bakgrundsljuden hör hemma bland dance, sången mestadels i pop och men det är något som får mig att tänka på folkmusik också.
Österrike: Jag håller med dig här! Jag höll på med lite annat samtidigt som jag lyssnade på den här låten och insåg plötsligt att jag hade lyssnat på halva utan att egentligen tycka något.
Lettland: Det här var väldigt konstigt, och inte så jättebra. Det här är inte heller min typ av musik, men till skillnad från de två gångerna tror jag inte att det här är bra för att vara [vilken genre är det egentligen!?].

Mina favoriter i semifinalen är Schweiz och Polen, men Montenegro ligger som reserv. (De två förstnämnda har jag förresten hört spelas på "min" Internetradiokanal också. Det är ett bra tecken.)

11:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home