tisdag, maj 08, 2007

Blodgas

Idag lyckades jag med en stor bedrift. Jag lyckades ta min alldeles första perfekta blodgas någonsin. För er som inte vet vad att ta blodgas betyder så kan jag förklara att det innebär att man sticker in en nål i arteria radialis i handleden (den man skär av när man tar livet av sig med ett rakblad), och sen pumpas blod upp. Man måste också dra ut nålen och sätta den i lite heparin så att blodet inte levrera sig. Sen skickas det på analys och man kollar hur mycket syre och koldioxid och sånt det finns i. Det gick jättejättebra! Jag är den enda på min avdelning som klarat det... hehe... Jag vill ta fler. Fast patienten vred sig lite i smärtor och jag var tvungen att sticka två gånger, och rota runt lite med nålen för att perforera artären.

Sen går det inte så bra för The Ark. Hela den europeiska journalistkåren verkar totalt oförstående om vad de håller på med. Och deras uppträdande på repetitionen möttes mest med total likgiltighet. Det blir nog ingen vinst verkar det som... kanske gör de t.o.m. en Martin Stenmarck.

Dessutom sjunger de små ryska skolflickorna tydligen falskt som smör. Och vem fan ska då vinna? Alltså, säga vad man vill om ESC, du kan ha hur jävla dålig låt som helst, men det finns faktiskt ingen som helst pardon mot falsksång, vilket jag tycker är bra.

Hmm... det börjar osa Ukraina lång väg. Men, kan vi inte slippa de här jävla öststaterna nu för en gångs skull... 2000 vann Danmark... sen är det bara öst hela vägen... 01-Estland, 02-Lettland, 03-Turkiet, 04-Ukraina, 05-Grekland, 06-Finland. Sorry Finland, men ni är öststat...

Snääälllla Irland... vinn!

PS. Idag köpte jag en glass som jag helt och hållet missat: Magnum Double. En magnum med två chokladskal och kolasås emellan. Den får det bli f.o.m. nu!

Fotboll om 43 minuter... Häcken... fan jag hade tänkt gå, men det är så trökigt väder. Bara det hade varit lite varmare. Får se hur det blir med den saken!

2 Comments:

Blogger Niklas Udd said...

Jag tror att du kommer att bli som Dr House när du blir stor. Väldigt duktig, men kanske lite ... ehm. Alltså, att beskriva "arteria radialis i handleden" med "den man skär av när man tar livet av sig med ett rakblad" är väldigt House-igt.

Att det inte går så bra för Sverige och att ryskorna sjunger falsk låter väldigt oroväckande.

12:05 em  
Blogger Andy said...

Hehe, jag tackar för den beskrivningen.

Förresten skulle Dr House ta en lumbalpunktion (man sticker in en nål i ryggmärgskanalen och tar lite vätska) i ett avsnitt, men han lyckades inte. Det var lite roligt...

4:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home